17 Jul 2009

MUNAJAT

IDEOLOGI SEKULARISME ciptaan Barat yang memisahkan urusan kehidupan dunia dan agama, dengan harapan terciptanya hidup yang indah, rupanya telah memberi hasil yang sangat buruk. Kehidupan manusia menjadi begitu pincang dan cacat. Terutama di Barat, pusat ajaran sekaler itu dihasilkan, manusia sudah kehilangan identiti kemanusiaannya. Sudah rosak serosak-rosaknya. Tanpa agama, mental dan spiritualnya dikuasai nafsu dan syaitan 100 peratus, sehingga manusia menjadi seperti syaitan atau binatang. Akal dan jiwa yang murni sudah tidak berfungsi sama sekali.

Orang Timur, walaupun katanya beragama, tapi kerana sudah dirasuk oleh ajaran sekular ciptaan Barat itu, menjadi senasib dengan orang Barat. Sebab agama tidak dijadikan panduan hidup, cuma tinggal namanya saja. Kalau Barat sudah rosak 100 peratus, di Timur sudah 80 peratus rosak. Masyarakat manusia yang sepatutnya hidup dalam keadaan tenteram telah menjadi kelam-kabut dan huru-hara.

Pemimpin yang sepatutnya menjadi payung menaungi rakyat telah menjadi penjahat dan perosak rakyat. Ibu ayah yang sepatutnya menjadi ketua rumah tangga telah menjadi penjahat-penjahat yang menyiksa anak-anak. Ulama yang sepatutnya menjadi obor menaungi masyarakat, telah menjadi peluru kendali yang menembak rakyat hingga masyarakat menjadi kucar-kacir. Orang-orang kaya yang sepatutnya menjadi bank masyarakat, telah menjadi lintah yang menghisap darah rakyat.

Aduh! Sungguh sudah rosak masyarakat manusia itu. Mungkin masyarakat di dalam hutan lebih bersih dari masyarakat di kampung dan di dusun, cuma mereka tidak memiliki peradaban.


Di rumah tidak terhibur, dalam perjalanan tidak tenang, di sekolah atau pejabat tidak terhibur, suasana politik memusingkan kepala dan di tengah masyarakat tidak ada ketenteraman. Maka hiduplah manusia seolah-olah di tengah kumpulan kambing, serigala, ular, harimau dan lain-lain lagi. Hidup terasa jadi buruan dan pelarian. Itulah watak dunia dan manusia sekular, yang sudah beratus-ratus tahun mewarnai dunia. Manusia hilang seri wajah dan sakit jiwa. Banyak yang masuk ke rumah sakit jiwa daripada yang masuk ke universiti-universiti.

Siapakah yang hendak disalahkan dan di manakah titik awal penyelesaian masalah itu? Lebih baik kita menyalahkan diri sendiri, lalu mengajak diri untuk memperbaiki keadaan. Setelah segala ideologi ternyata gagal memberi kebahagiaan kepada manusia dan dunia, bagaimana kalau kita tanya Tuhan, yakni merujuk kepada ajaran Tuhan. Sebab Zat yang paling tahu tentang manusia itu, bukan manusia tetapi Tuhan yang mencipta manusia. Jadi tentu Allah tahu bagaimana hendak memperbaiki manusia yang sudah rosak itu termasuk diri kita.

Kalau kita jujur dalam hal itu, sesungguhnya jalan keluarnya pasti ada! Masyarakat model yang baik, sebaik yang kita inginkan, pernah muncul di dunia ini suatu masa dulu. Kalau kita rujuk ke sana, rasanya kita juga akan berpeluang untuk mengecap suasana hidup di dalamnya.

Pada-Mu ya Tuhan, kami nyatakan keinginan yang sungguh-sungguh, untuk kembali ke hadrat-Mu. Untuk itu datangkanlah seorang pemimpin penyelamat yang dapat memulai kerja-kerja itu, sehingga kami mengikut jejaknya. Tanpanya, bagaimana kami bisa memulai perjalanan yang asing dan sulit ini!

Tiada ulasan: