29 Ogo 2008

WAHAI POLITIKUS !


Ada beberapa perkara yang mengusik kolam hati saya sejak dua minggu yang lalu, tentang sesuatu yang saya tidak suka untuk memperkatakannya tetapi rupanya hati kecil saya tersentuh juga untuk membicarakannya.

Tentang POLITIK di Malaysia.

Saya sering mengingatkan diri saya bahawa :

Menjaga adab ialah cuba jangan membawa budaya orang politik iaitu kata mengata. Budaya orang politik ialah saling kata mengata. Pemimpin mengata sesama pemimpin. Pemimpin mengata pengikut. Pengikut mengata pemimpin dan pengikut mengata sesama pengikut. Yang mereka tak mengata ialah diri sendiri.

Sifat hipokrit orang politik ialah di hadapan elok, senyum mesra, bertanya khabar, bersembang tetapi dibelakang mengata macam-macam. Termasuk menjaja aib dan maruah kawan sendiri. Kawan yang sepatutnya ditutup aib dan maruahnya tetapi dijaja dan disebar merata, menjadi buah mulut. Jemaah kebenaran ialah anggotanya mengutuk dan mencerca diri sendiri bukan mengutuk dan mencerca orang lain.


Melihat suasana yang berlaku sekarang, saya kira pernyataan di atas memang amat TEPAT.Sejak dahulu, saya sering melihat bahawa sistem POLITIK yang digunapakai di Malaysia hari ini tidak membawa apa-apa kebaikan kepada umat Islam.

Saya sering mengingatkan diri saya dengan nasihat di bawah ini.


Kalau kita ada cita-cita nak perjuangkan Islam, jangan gunakan politik. Memang politik bukan gelanggang nak baiki orang. Kadang-kadang diri kita sendiri pun rosak. Sebab itu bila dikatakan politik itu kotor, bukan jalannya, itu adalah pengalaman ana sendiri. Ukhwah sudah tentu tidak ada. Suka bertekak dengan orang.


Kita kena belajar sejarah dan peribadi orang-orang soleh. Kita ni jarang baca sejarah. Inilah yg jadi masalah. Baca buku politik saja sampai panas kepala. Riwayat hidup orang politik yang bergaduh tu, cerita orang politik, cerita orang bergaduh. Kisah bergaduh saja. Tak pernah baca cerita orang berbaik dengan Allah, khusyuk dengan Allah, tawadhuk dengan Allah, munajat dengan Allah, orang yang sabar, orang yang redha, orang yang berjuang penuh dengan kesabaran.



Ya, apa yang berlaku di Malaysia khususnya dan dunia Islam umumnya kita dapati,

memang BENAR memperjuangkan cita-cita ISLAM tidak boleh melalui jalan kaedah POLITIK hari ini.

Lambat laun, perjuangan ISLAM yang cuba digapai hanya jadi RETORIK dan jauh dari REALITI, malah mengundang BENCANA pula kepada diri orang-orang yang memperjuangkan ISLAM menggunakan kaedah POLITIK hari ini.

Sehingga timbullah kata-kata yang kita dengar hari ini, FATWA yang DIPOLITIKKAN demi SURVIVAL parti untuk mendapatkan KUASA dan MANDAT rakyat yang akan mengundi mereka.

Fenomena ini amat menyedihkan, di mana perpaduan lagi dikalangan umat Islam?..adakah kita sudah jual perpaduan dengan perkataan KONSPIRASI? Apakah kepartian telah membentuk partisan yang sudah tidak melihat AGAMA sebagai FAKTOR perpaduan?

Apakah sudah hilang KASIH SAYANG kita sesama saudara seislam yang RSAW sebut dan pesankan kepada kita, orang mukmin itu seperti satu badan, yang jika salah satu anggotanya sakit, yang lain juga turut merasakan kesakitannya? Tetapi apa yang berlaku sekarang, kita bukan lagi seperti satu badan, tetapi terpisah dan tercerai mengikut badan-badan parti masing-masing.

Inikah yang Allah dan RasulNYa mahu?

Sheikh Badiuzzaman Said Nursi, iaitu seorang sheikh yang merupakan pejuang islam yang menjadi penentang kuat presiden Kamal Artarturk di Turki, beliau menyatakan :


Aku berlindung kepada ALLAH daripada syaitan yang kena rejam serta politik.


Abuya pernah berkata,

Seorang ahli politik itu walaupun dia jujur dalam perjuangan politik, tapi dalam perjuangan dia tidak akan berjaya menegakkan KEBENARAN. Sebab politik adalah asas orang Barat yang diceduk dari orang-orang Barat. Ia adalah satu DAKYAH Yahudi.


Persoalannya mengapa masih ramai pejuang islam yang masih tertipu dengan kaedah Barat ini. Sedangkan tidak ada sebuah parti politikpun yg berjaya mengembalikan dunia ini kepada Negara Aman Makmur dan Mendapat Keampunan Allah melalui sistem politik yang ada sekarang.

dan janganlah pula kita tersilap faham bahwa di dalam perjuangan kebenaran untuk menegakkan ISLAM boleh berlaku pilihanraya politik secara syura.

Minyak dan air tidak boleh bercampur.

Jauh di sudut hati, saya kecewa dengan para pemimpin politik sekarang tidak kiralah dari BN, PKR, PAS dll, semuanya hanya memikirkan SURVIVAL kepartian masing-masing dan mengemis sokongan untuk diUNDI di atas kertas.

Apakah yang diperjuangkan wahai pemimpin-pemimpin bangsa seagamaku semuanya?

Sedarlah kamu sebenarnya bukan memperjuangkan Allah, Agama dan RasulNya tetapi apa yang kamu perjuangkan adalah KERUNTUHAN kepada perpaduan umat ISlam dan MEMUSNAHKAN agamamu sendiri dan diri kamu sendiri jika kamu masih MABUK lagi dengan KUASA dan JAWATAN .

Selamat HARI MERDEKA buat semua.

1 ulasan:

Awanama berkata...

Bismillah..
Saya ada sedikit pandangan yang saya kira agak bertentangan dengan blogger puterinafisah.

memang BENAR memperjuangkan cita-cita ISLAM tidak boleh melalui jalan kaedah POLITIK hari ini.

untuk penyataan itu saya mohon penjelasan apakah ada mana-mana bekas wakil politik dari mana-man negara yang mengeluarkan kenyataan itu ?

apakah blogger memandang politik itu begitu kotor sehingga mengeluarkan kenyataan seperti "jika kamu masih MABUK lagi dengan KUASA dan JAWATAN ."

benar,ini hanya pandangan saudari/a tapi dengan cara apakah kita hendak menegakkan islam jika tidak menggunakan cara politik ?

Allah-lah yang lebih mengetahui..