18 Sep 2008

Apa ada pada ANGKA 13?


Di Malaysia ini, pernah berlaku satu peristiwa yang menjadi sebutan dan pengajaran iaitu 13 Mei 1969, sudah hampir 40 tahun peristiwa tragis ini berlaku. Berlakunya peristiwa 13 Mei ini kerana mengikut faktanya kerana AMUK Melayu disebabkan penindasan dan ketidakadilan serta sensitiviti mereka terganggu gugat oleh kaum lain yang cuba mengoyahkan hak mereka sebagai pemilik asal bumi berdaulat ini.

Pengajaran kepada bangsa lain, jangan memandang rendah kepada bangsa melayu kerana bangsa ini ada sejarah perjuangan yang panjang di dalam mempertahankan kedaulatan agama dan bangsa mereka. Kerana pada mereka, MELAYU itu ISLAM. Ketuanan melayu itu adalah simbol bukan sahaja kepada bangsa mereka tetapi sebenarnya hak keislaman ke atas negara ini. Itulah yang ramai dari yang buta sejarah dan tertipu bila memperkatakan mengenai ketuanan melayu ini dan mempersoalkan apa ada pada ketuanan melayu, yang peliknya orang yang di kad pengenalan tercetak bangsa melayu yang menimbulkan isu ini. kadang-kadang bicara mereka seperti lebih sudu dari kuah pula. Lagaknya pula seperti kacang yang sudah lupakan kulit. Pesan saya, kajilah dulu sebelum berkata-kata dengan hanya mengikut akal yang dangkal dan hati yang kelam. Lupakanlah soal politik dan berfikirlah melangkaui isu politik.

Berfikirlah dengan berpandukan hati yang berzikir.

Gawat di sana dan sini...begitulah yang berlaku kini..kejutan demi kejutan...provokasi demi provokasi...orang yang sudah hilang deria rasa dalam dirinya sahaja yang tidak merasakan kegawatan yang berlaku sekarang..mungkin golongan ini boleh dimasukkan di dalam istilah pekak, bisu dan tuli.

Hermm...nampak seperti agak ranggi bahasa saya dalam posting malam ini...namun begitu, keranggian adalah salah satu karekter atau gaya kesukaan saya..nak buat macam mana..heheh..

Apa yang berlegar difikiran saya adalah harapan yang penuh optimis walaupun disekeliling saya suasana yang penuh dengan kecelaruan dan ketidak seimbangan. Saya membayangkan AIR yang apabila dipanaskan ia akan melewati bentuknya sebagai cecair dan bertukar menjadi wap. Apabila wap tersebut sudah berada di dalam persekitaran yang baru, ia akan berkumpul kembali menjadi air yang sejuk kembali. Malah boleh pula disimpan di dalam peti ais dan menjadi air batu. Yang panas itu memang menakutkan, tetapi ia mendamaikan apabila kembali menjadi sejuk.

Saya membayangkan kegawatan yang berlaku di malaysia sekarang seperti air yang sedang dididihkan dan sedang menanti saat ia akan mendidih.

Dan saya mengharap jika 40 tahun dulu, angka 13 membawa maksud yang tragis kepada negara ini tetapi sebenarnya memberi impak yang positif ke arah perubahan yang baik di dalam negara, saya juga mengharapkan perkara yang sama turut berlaku tetapi kali ini, saya harap ia berlaku dalam suasana yang aman damai.

Saya megenangkan sejarah kesultanan melayu yang sangat dibenci dan didendami oleh pihak zionis dan misionaires kerana mereka sedar bahawa kebanyakan raja-raja melayu adalah dari keturunan ahlulbait atau sahabat yang kepimpinannya memberi barokah kepada masyarakat nusantara ini satu ketika dulu.

Mereka ini (zionis, musyrik dan munafik) berjaya mengulingkan hampir keseluruhan empayar beraja dari keturunan ahlulbait ini tetapi di negara kita ini, raja melayu masih ada jawatan istimewa di dalam pemerintahan. Inilah dendam mereka yang masih belum terlunas, dan sehingga ke hari ini dan di saat ini, mereka tetap berusaha untuk mempertikaikannya dan menghilangkan kuasa istimewa ini.

Memang politik demokrasi adalah kaedah yang paling SESUAI dan RELIABLE utk mencapai misi mereka ini.

Saya berdoa, muga-muga jadual Allah yang sudah disabdakan oleh RSAW mengenai akhir zaman berlaku. Kerana saya adalah seorang PERINDU kepada kepimpinan ahlulbait dari jurai titisan keturunan ahlulbait.

Kebetulan, Agong sekarang adalah raja yang ke 13.

Ameen.

Tiada ulasan: