25 Ogo 2008

ERTI SUNNATULLAH


"Sekali-kali kamu tidak dapati sunnah Tuhan itu berubah”

“Sekali-sekali engkau tidak akan dapati sunah Tuhan itu beralih”

“Sekali-sekali engkau tidak akan dapati sunah Tuhan itu bertukar ganti”


Tiga ayat ini lafaz akhirnya tak sama sedangkan kalau diterjemahkan sama.


Apa itu sunnatullah?


Sunnatullah ialah peraturan atau sistem atau ketentuan Tuhan untuk hamba-Nya di dunia ini, samada hamba-Nya yang bernyawa mahupun hamba-Nya yang tidak bernyawa.


Padahal Tuhan ini kuasa-Nya tidak siapa boleh halang. Tapi Tuhan sangat berdisiplin. Jadi disiplin Tuhan pada hambanya samada yg bernyawa atau tidak sejak di azali lagi, Tuhan tidak akan ubah supaya mereka selamat. Bila Tuhan dah ciptakan makhluk di azali lagi maka Tuhan tak ubah. Begitulah Tuhan disiplinkan diri Dia. Tuhan Maha berdisiplin. Bila Dia dah ditetapkan satu-satu disiplin maka Tuhan tak ubah-ubah lagi. Sebab itu Tuhan tegaskan dalam 3 ayat itu bahawa Tuhan takkan ubah sunnah itu. Tak macam kita, buat peraturan pasti kita sendiri tak boleh nak ikut.


Contohnya: Tuhan perintahkan supaya betul-betul faham sunnah Tuhan sebab sunnah Tuhan tak berubah. Sunnah Tuhan ini sebahagiannya dapat dikesan oleh manusia sebab dia bersifat lahir. Tapi setengahnya tak dapat diketahui. Misalnya ada sunnah yang tersendiri untuk kayu kayan, kita tak faham. Kalau di kalangan pokok-pokok itu ada yang melanggar sunnah Tuhan maka pokok itu pun tak selamat. Cepat rosak. Begitu juga di kalangan binatang. Kalau semut langgar sunnah Tuhan mereka akan rosak. Begitu juga dengan batu-batu. Malaikat pun ada sunnah Tuhan yang tersendiri. Cuma malaikat ini taat pada sunnah Tuhan.


Sunnah Tuhan pada manusia ada dua aspek:


1.Qarhan
2.Tau’an



Sunnah QARHAN (terpaksa) samada kita setuju atau pun tidak, kita kena ikut. Kalau tidak kita akan jadi masalah.

Contoh, orang kena bernafas dengan oksigen (O2). Kalau kita cuba bernafas denga air matilah kita.

Contoh qarhan lagi, kalau ada orang nak kenyang tapi tak nak makan, nahaslah kita. Nak dapat anak kena kahwin. Tuhan dah katakan sunnah Tuhan itu takkan berubah. Tapi sesekali Tuhan buat lain sebab nak selamatkan aqidah umat. Contoh, sunnah api membakar tapi pada Nabi Ibrahim tak membakar pun. Supaya orang tidak menganggap api itu Tuhan.

Yang ini orang faham melalui pengalaman. Termasuk qarhan juga iaitu sedikit orang saja yang tahu misalnya ahli saintis sahaja yang tahu. Contoh, Tuhan dah sunnahkan berhentilah makan sebelum kenyang. Bila langgar maka orang akan kena sakit. Tapi tak semua orang tahu melainkan ahli saintis. Kalau yang qarhan ini kita langgar sunnah Tuhan, bahayanya tak besar sangat, paling tidak sakit.


Jenis sunnah kedua dikenali dengan TAU’AN. Ini hanya untuk orang yang bertaqwa sahaja yang faham. Dia bersifat maknawi dan rohani.


Tuhan berfirman:

“Tuhan tidak akan memusnahkan kaum itu kalau mereka itu orang soleh”.


Kalau majoriti orang disatu tempat adalah orang soleh, Tuhan takkan binasakan mereka. Tidak dibinasakan dengan bencana alam, perang, dll.


Tuhan dah sunnahkan:

“Tuhan akan tolong orang mukmin”

“Orang bertaqwa didatangkan rahmat dari langit dan bumi ”

”Siapa bertaqwa Tuhan anugerahkan rahmat di dunia atau akhirat, kalau di akhirat lagi besar”


Kepada orang jahat maka Tuhan timpakan berbagai bencana. Sekarang sudah sampai masanya janji Tuhan dunia nak dipulihkan semula. Ulama guna akal ertinya dah tak berlaku taqwa. Tapi bila ada sahaja orang bertaqwa maka berlakulah bantuan Tuhan dengan diturunkan rahmat dan barakah.

Masanya dah tiba untuk Allah nak anugerahkan semula dunia dengan keamanan. Oleh itu janganlah guna akal semata-mata. Ajak manusia bertaqwa pada Tuhan. Kalau kita ikut sunnah Tuhan ini, pembelaan dari Tuhan akan datang semula. Kalau kita masih buat jahat mengikut ukuran sunah Tuhan, maka Tuhan akan hampuk lagi.

3 ulasan:

perfectwater75 berkata...

Salam Ukhuwah,

Blog yang menarik dari segi pengisian ilmiah, i'l follow..

Salam Ziarah!
thx!

Ruly Sibat Masiga berkata...

Terima kasih atas ilmu ini..

Ruly Sibat Masiga berkata...

Tq atas perkongsian ilmu ini..