B. ISTIQAMAH
Sikap istiqamah (tetap) beramal adalah benteng iman yang keempat.
Seseorang yang memiliki sikap ini sebenarnya telah mendirikan benteng
untuk mengawal imannya daripada gangguan musuh. Sebaliknya, tanpa sikap
ini seseorang telah membuka satu pintu kepada musuh-musuhnya untuk masuk
ke hati dan merosakkan imannya. Bagaimana ini boleh terjadi?
Telah dikatakan berulang kali bahawa tujuan ibadah serta membersihkan
hati itu adalah untuk membuahkan iman dan akhlak. Kalau tidak begitu,
ibadah itu tidaklah bererti apa-apa. Amalan yang membuahkan iman dan
akhlak itu adalah benteng yang menjaga iman. Maka melaksanakannya secara
tetap dan berterusan akan menetapkan iman dan akhlak itu pada hati
kita.
Sebaliknya, kalau amalan yang berbuah itu dilakukan sekali sekala
dan tidak berterusan, maka tentulah iman itu juga tidak terjamin
keselamatannya. Di waktu amalan itu kita lakukan,iman akan tinggi tetapi
ketika amalan itu ditinggalkan, iman akan menurun atau merosot.
Oleh itu supaya iman sentiasa ada dan stabil, sikap istiqamah beramal
adalah penting. Ia akan bertindak sebagai benteng yang dapat memelihara
dan menyelamatkan iman daripada serangan musuh terutama nafsu dan
syaitan. Sabda Rasulullah SAW:
Maksudnya: “Amalan yang paling disukai Allah ialah amalan yang
berterusan (berkekalan) walaupun sedikit.” (Riwayat Bukhari dan Muslim)
Yang penting dalam beramal ialah mengekalkan amalan itu. Kalau tidak
mampu berbuat banyak amalan, cukuplah sedikit, asal dikekalkan
(istiqamah), daripada banyak amalan tetapi tidak kekal.
Contohnya,
membaca Al Quran, cukuplah lima baris sahaja tetapi dibuat tiap-tiap
hari daripada lima juz sekali baca tetapi dibuat sebulan sekali.
Sembahyang sunat pula, cukuplah dua rakaat tiap-tiap malam daripada
seratus rakaat tetapi sebulan sekali. Begitu juga dengan sedekah. Biar
hanya 10 sen setiap hari daripada RM10 tetapi setahun sekali.
Kebaikan dari sikap istiqamah ini ialah:
1. Amalan yang dibuat secara istiqamah akan berkesan. Umpama setitik air
kalau terus-menerus memukul batu, lama kelamaan akan melekukkan batu.
Sebaliknya kalau banjir sekalipun yang datang tetapi hanya sekali
datangnya, tentu tidak berbekas pada batu.
2. Tujuan beramal dan membersihkan hati agar iman dan akhlak subur.
Setiap kali kita beramal kita akan merasai nikmat buahnya itu. Jadi
kalau sesuatu amalan itu kita kekalkan, maknanya kita akan sentiasa
dapat menikmati nikmatnya. Nikmat inilah yang akan memelihara iman kita.
3. Musuh kita terutama nafsu dan syaitan tidak pernah rehat daripada
memusuhi kita. Dengan istiqamah, barulah seimbang pertahanan kita
terhadap musuh-musuh itu. Maknanya kita juga tidak pernah berehat
mempertahankan iman dan akhlak kita.
Imam Al Ghazali pernah mengingatkan, “Banyakkanlah olehmu akan amalan
yang terasa berbekas di hati.” Lain orang lain hatinya, maka lain
pulalah minat dan kegemaran beramal. Ada orang seronok dengan zikir
‘alhamdulillah’. Maknanya bila sebut ‘alhamdulillah’ terasa di hati
lazatnya zikir itu. Maka untuk orang ini banyakkanlah zikir itu. Orang
lain pula rasa lazat dengan puasa. Maka banyakkanlah puasa sunat. Begitu
juga ada orang yang terasa lazat dengan berfikir. Bila berfikir terasa
bertambah iman. Maka banyakkanlah berfikir.
Kebaikan dari sikap ini ialah apabila sesuatu amalan itu dilakukan
dengan suka dan rela, ia akan lebih berkesan dan tidak menjemukan. Orang
yang beramal kerana terpaksa dan ikut-ikutan atau secara jahil dan
tidak faham falsafah ibadah itu, tidak akan memperolehi apa-apa kesan
baik.
Sebaliknya akan mudah terasa jemu. Orang yang jemu beramal akan
putus hati dengan Allah. Bila putus hubungan hati dengan Allah, bermakna
orang itu sedang berada dalam kemurkaan Allah. Allah berfirman dalam
Hadis Qudsi:
Maksudnya: “Hai hamba-Ku, mengapa kamu jemu beramal sedangkan Aku tidak pernah jemu memberi pahala padamu?”
Allah SWT sentiasa bersedia untuk melimpahkan rahmat dan pahala pada
kita tetapi mengapa kita tidak mempedulikan-Nya? Untuk mengelak dari
sikap itu, kita mesti berhati-hati dalam beramal. Jangan beramal kerana
ikut-ikut orang dan kerana terpaksa. Tilik dahulu hati dan minat kita,
kemudian pilihlah amalan yang betul-betul sesuai. Barulah dilakukan
amalan itu. Kalau tidak, lama-kelamaan penyakit jemu beramal akan
menyerang kita.
Bila jemu, banyaklah perkara yang boleh berlaku. Ada
yang langsung meninggalkan amalan itu. Ada pula yang langsung benci
dengan Islam. Ada yang kadang-kadang buat, kadang-kadang tinggalkan.
Sebab itu, banyak berlaku orang lari meninggalkan jemaah Islam, pergi
meneruskan hidup yang sesuai dengan kehendak nafsu dan syaitan.
Dalam beramal elok dipraktikkan teori: “Biar sedikit tetapi banyak jenis
daripada banyak tetapi satu jenis.” Mencari keuntungan Akhirat samalah
seperti mencari keuntungan di dunia. Di dunia macam-macam yang kita buat
seperti berniaga, tanam padi, tanam sayur, tangkap ikan, ternak kambing
dan lembu. Kalau satu daripada usaha-usaha itu mengalami kerugian, kita
masih boleh bergantung pada usaha-usaha yang lain. Tetapi kalau kerja
kita satu jenis sahaja, katakanlah berniaga sahaja, tiba-tiba kita rugi,
akan menderitalah kita waktu itu.
Begitulah juga halnya dalam mencari keuntungan hidup di Akhirat. Elok
kita beramal banyak jenis selain yang difardhukan seperti sembahyang,
puasa, sedekah, zikir, baca Quran, tolong menolong, berkhidmat,
berdakwah dan lain-lain yang dianjurkan oleh syariat. Katalah ada di
antara amalan itu tidak diterima oleh Allah, waktu itu masih ada lagi
amalan yang lain boleh kita harapkan.
Tetapi kalau satu jenis sahaja
amalan, tiba-tiba yang satu itu tidak diterima, apalagi yang boleh
diharapkan? Oleh itu cuba jangan tumpukan amalan kita pada satu jenis
sahaja. Usahakan supaya banyak jenis. Biarlah sedikit asalkan istiqamah.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan