10 Dis 2008

Kembara Mencari ERTI DIRI

Meminjam kata seorang kawan yang bernama MerahSilu (terimakasih kerana meletakkan URL blog saya di blognya yang sangat terkenal itu...kita ni menumpang populariti orang sahajalah..dan tidak lupa SELAMAT PENGANTIN BARU buat kali keduanya...)

Katanya, KEMBARA MENCARI ERTI DIRI..

Sejak kecil saya berimpian untuk menjadi seorang pengembara, tetapi yang peliknya, saya sentiasa mengimpikan satu KEMBARA yang dapat memenuhi tuntutan curiosity dalam diri saya..saya rasa selagi saya tidak mengembara dan berjalan menjelajah bumi Allah SWT ini, hidup saya seperti tidak cukup sempurna...

Sememangnya, DUNIA ini adalah juga satu KEMBARA di dalam menuju NEGARA ABADI kita iaitu AKHIRAT.

Kesempatan di tahun ini, saya akan mengembara ke sebuah tempat yang diberi jolokan negeri minang. InsyaAllah pada 23 Disember ini saya akan ke sana bersama keluarga.



(budak ni ada rupa minang...)

Sebenarnya, dan kebetulannya, memang saya dan suami ada kaitan dengan ranah minang ini kerana keturunan kami adalah berasal dari Sumatera Barat.

Jika orang Malaysia sibuk ke Indonesia untuk membeli belah, saya rasa itu hanya sampingan aktiviti untuk saya. Saya lebih teruja untuk mengenal sejarah, seni dan budaya minang yang UNIK itu dan menelusuri jejak keturunan saya sejak ratusan tahun dahulu.

Pemandangan indah bumi Minang sudah ada dalam ingatan saya sejak saya mula kenal dengan buku-buku penulisan HAMKA. Apabila saya membaca buku karya-karya beliau, terbayang di mata saya akan keindahan bumi Minang itu..walaupun sekadar dari imiginasi tanpa melihat sebarang gambar sekalipun, saya dapat membayangkan keindahan yang cuba digarap lewat penulisan oleh HAMKA, salah seorang penulis yang sangat saya minati.


Saya mengimpikan untuk menjejak kaki ke bumi Minang..dan sekarang nampaknya impian itu akan menjadi kenyataan...hehhe..terfikir juga saya, mengapa saya tidak bayangkan menjadi seorang puteri raja di istana waktu saya kecil dulu...manalah tau tercapai impian tersebut..sekadar satu jenaka di tengahari rabu yang mendung ini.

Sedar-sedar sudah hampir jam 12 tengahari, hujanpun sudah berhenti..tadi pagi, saya terdengar lagu lama bertajuk HUJAN, nyanyian Sudirman Haji Arshad...nanti saya carikan liriknya..tunggu ye..

Hujan yang turun bagaikan mutiara
Berkilau bersinar berkerdipan
Subur menghijau bumi terbentang
Dan bayu berpuput lembut

Cinta yang bersemi
Diwaktu hujan turun
Menyirami ketandusan hati
Dan hujan turut mengiringi
Engkau pergi...

Selembut hujan bercurahan
Begitulah cinta ini
Semesra bumi yang disirami
Begitulah hati ini

Hujan yang turun bersama air mata
Bersama pedih, bersama rindu
Kau datang dan kau pergi jua
Rindu lagi...

hah...dalam lirik itu ada disebut SEMESRA, singkatan nama sekolah menengah saya...apa yang menarik dan terkaitnya sekolah saya ini ialah ia terletak di Kampung Pintu Padang Raub Pahang. Sebuah penempatan yang asalnya dibuka oleh orang Minangkabau juga.


Sekian, kerana sudi membaca saya merapu di hari ini.

Tiada ulasan: