12 Nov 2009

WIBAWA UMAT ISLAM SUDAH HILANG ?

Hari ini banyak perkara yang telah hilang dari umat Islam. Di antaranya ialah ilmu dan hikmah, kasih sayang, perpaduan, empayar, jemaah dan ummah. Mungkin kerana itu hilanglah wibawa umat Islam.

Bila umat Islam tidak ada wibawa ertinya tidak ada kekuatan, lemah dan lumpuh. Akhirnya umat Islam seluruh dunia hari ini macam kain buruk atau debu-debu yang berterbangan yang tidak ada harga satu sen pun atau ibarat buih-buih di laut yang dipecah belahkan oleh ombak laut. Itulah yang sedang berlaku pada dunia Islam hari ini, akibat dari itu umat Islam menjadi hina. Hina disebabkan dijajah tapi jajah bentuk baru bukan bentuk lama. Penjajahan bentuk lama bersifat fizikal, tapi bentuk baru ini, kalau orang itu tidak kuat rsa bertuhan, tidak prihatin, bukan sahaja awamul muslimin, ulama dan pemimpin Islam pun tidak faham, bahkan ulama dan pemimpin Islam sudah anggap kita sudah merdeka hari ini padahal kalau kita prihatin umat Islam hari ini dijajah bentuk baru. Penjajahan secara bentuk baru inilah yang umat Islam termasuk pemimpin dan ulama tidak faham.

Penjajahan bentuk baru yang sedang berlaku pada umat Islam hari ini yang besar-besarnya ialah:

1. Ideologi telah menjajah syariat atau ideologi telah menjadi syariat. Semua negara Islam menggunakan ideologi dari yahudi menggantikan syariat Islam.

2. Pendidikan sudah dijajah. Daripada pendidikan yang bertunjangkan iman di tukar kepada pendidikan sekular yang tidak dikaitkan dengan iman yang tidak bertunjangkan wahyu Allah.

3. Ekonomi dunia dahulu dikuasai umat Islam yang bersifat khidmat, bersih dari riba, monopoli dan penindasan kini dijajah oleh ekonomi yang besifat riba, penzaliman, penindasan dan monopoli,

4. Kebudayaan Islam yang bersih sudah dijajah oleh kebudayaan yang kotor, maksiat, bahkan sesetengah hal, telah diganti oleh kebudayaan yang lucah.

Penjajahan yang berbetuk rohani dan maknawi ini bukan sahaja umat Islam tidak faham tapi ulama dan pemimpin Islam pun tidak faham, sebab itu umat Islam hari berbangga umat Islam merdeka tapi hakikatnya belum merdeka, sebab sebenarnya penjajahan sekarang bertukar dari penjajahan bentuk lama ke bentuk baru. Kalau dahulu berbetuk fizikal tapi sekarang berbentuk maknawi dan rohani. Ini hakikatnya yang sedang berlaku pada umat Islam pada hari ini.

Bagaimana untuk keluar dari kehinaan ini?

Tuhan dengan rahmat dan nikmatnya di bekalkan pada umat Islam, Quran dan Sunnah, kalau kita faham Quran dan Sunnah, bagaimana terhinanya umat Islam, bagaimana terjajahnya umat Islam pasti ada jalan keluar. Pokoknya kita faham atau tidak, kalau kita faham Quran dan Sunnah ada jalan keluar. Tapi hingga hari ini para ulama termasuk pemimpin Islam seluruh dunia tidak nampak jalan keluar dan ubat yang Allah SWT datangkan. Mereka tidak nampak lagi padahal ubat yang Allah bekalkan merupakan jalan keluar dari kehinaan. Kalau kita faham Quran dan Sunnah, hayati dan applykan dalam perjuangan kita maka Allah akan bela kita kembali sebagaimana yang pernah berlaku di zaman sahabat, tabiin, tabii tabiin sekitar 300 tahun selepas Rasulullah.

Apakah ubat dan jalan keluar daripada kehinaan yang umat Islam tanggung apabila dijajah oleh barat dan yahudi secara maknawi dan rohani ini?

Allah ada menyebut di dalam Quran yang bermaksud;

Terjemahan; “Akan didatangkan kehinaan itu di mana sahaja mereka berada kecuali tidak terhina orang-orang yang membuat perhubungan dengan Allah dan perhubungan dengan manusia”

Ayat di atas kalau kita tidak dapat fahami, tidak hayati dan tidak dapat perjuangkan maka tidak adalah jalan keluar bagi umat Islam bagi menghadapi kehinaan ini, moga-moga kita dapat faham, hayati dan perjuangkannya.

Kalau ayat ini dihayati dan diperjuangkan insya Allah akan selesai masalah umat Islam. Kita akan dapat kekuatan dari Allah bukan dari kita. Kalau kita amalkan dan perjuangkan ayat ini, walaupun pendek sahaja tapi besar maksudnya, beerti kita mendapat 90% kekuatan dari Tuhan. Kita hanya buat 10% sahaja manakala 90% lagi Allah akan buatkan.

Walaupun ayat ini pendek dan mudah terjemahannya, sebenarnya ini ialah intan berlian, ini adalah jalan keluar dari Allah, inilah rahmat dan nikmat dari Tuhan, ianya panduan besar untuk umat Islam di sepanjang zaman.

Kalau pemimpin dan ulama faham dan diperjuangkan semula, umat Islam akan keluar dari kehinaan ini. Di saat umat Islam terhina, tidak ada wibawa, segala-galanya punah ranah, kalau hendak di bangunkan semula, ada jalan, Allah tunjukkan jalan iaitu dengan cara
1. hubungkan balik dengan Tuhan
2. hubungkan balik sesama manusia

Ayat ini kalau tidak difahami ilmunya tidak ada erti apa-apa. Moga-moga dari ayat inilah Allah akan pulihkan wibawa kita dan umat Islam akan diberi kekuatan semula, supaya semua yang hilang itu Tuhan akan kembalikan semula. Kalau yang hilang itu dapat dimiliki semula musuh-musuh Islam seperti Amerika dan Yahudi sudah jadi kecil. Allah yang maha besar. Mari kita hurai ayat ini. Kalau kita hendak berwibawa semula hubungkan diri dengan Allah dan sesama manusia.

1 ulasan:

al-fakir berkata...

benar dna tepat tn puteri, kita kena jaga..
"hambumminallah hambumminannas"..

100% setuju
no kompromi