1 Nov 2009

BERSATULAH MELAYU ISLAM MALAYSIA !!!!


Usahlah dipolitikkan perpaduan sesama islam kerana ia tidak menguntungkan sesiapa kecuali mereka yang ada kepentingan peribadi untuk mendapat habuan dunia. Artikel ini saya tujukan kepada semua tanpa mengira apa kecenderungan politik masing-masing.

Perpecahan dan persengketaan adalah lahir dari hati yang tidak cenderung kepada perpaduan dan kasih sayang, itulah hakikatnya. Hati yang tidak cenderung kepada perpaduan dan kasih sayang adalah hati yang dilaknat oleh Allah dan RasulNya, itulah hakikatnya.

Tidak perlu menjadi munafik atau memberi seribu alasan, kerana wadah perjuangan rasulullah sudah memberi panduan mengenai kepentingan perpaduan dan hidup berkasih sayang ini. Rasulullah dilahirkan di tengah masyarakat Arab yang berpecah belah dan bersikap dendam mendendam, beliau membawa perdamaian dan kasih sayang di dalam perjuangan. Apakah ini bukan contoh terbaik yang perlu diikuti?..atau kita mahu ikut ulamak yang dilabel sebagai tok guru sebagai panduan kita daripada kita mencontohi RSAW?

Ingat, ini akhir zaman, lebih ramai ulamak suk atau ulamak jahat dari ulamak yang baik. Indikatornya, di zaman yang serba jahat dan gelap ini, memang logiknya ulamak yang suk atau ulamak yang jahat menjadi IDOLA masyarakat. Ini adalah satu teori yang sangat LOGIK kerana kecenderungan masyarakat adalah lahir dari hati yang diluahkannya dalam tindakan. Maka di akhir zaman ini, oleh kerana ramai masyarakat yang ramai cintakan dunia, yang mahu merebut sebanyak mana habuan dunia, maka ulamak suk atau ulamak jahat dan buruk lah yang akan menjadi IDOLA mereka dan dilabel sebagai tuk guru, mursyid dan sebagainya. Justifikasi ini adalah berdasarkan kepada hadis RSAW juga yang menerangkan perihalan akhir zaman.

Hal ini pernah diisyaratkan oleh sabda baginda: "Celakalah bagi umatku (akibat) daripada (perbuatan) ulama-us su'.(Riwayat al-Hakim).

Sabdanya lagi "Seburuk-buruk sesuatu daripada yang paling buruk ialah ulama yang buruk dan sebaik-baik sesuatu daripada yang paling baik ialah ulama yang baik.'' (Riwayat Ad-Darimi).


"Aku pernah datang kepada Rasulullah SAW, dan pada leherku tergantung sebuah salib yang diperbuat daripada emas,
Rasulullah SAW bersabda kepadaku "Wahai `Ady lemparkanlah berhala ini (salib).'' Kemudian baginda membaca ayat ini:
"Mereka menjadikan orang-orang alim (ulama-ulama atau ketua-ketua agama) dan pendeta-pendeta mereka sebagai tuhan-tuhan selain Allah." (At-Taubah: 31).
Maka saya bertanya: "Wahai Rasulullah, mereka itu tidak menyembah ulama-ulama dan pendeta-pendeta mereka itu."
Nabi pun bertanya: "Bukankah para ketua agama dan para pendeta itu menghalalkan bagi mereka terhadap barang yang diharamkan oleh Allah?
Maka kemudian mereka (pengikut) ikut menganggap halal, dan para ketua agama dan para pendeta itu mengharamkan bagi mereka terhadap barang yang dihalalkan oleh Allah, maka kemudian mereka ikut menganggap haram?''
Saya menjawab "Betul ya Rasulullah.''
Maka baginda pun menjawab: "Demikian itulah yang di namakan ibadah (menyembah ) kepada mereka.''

Menolak perpaduan dengan memberi seribu alasan dan lebih memualkan lagi menggunakan pula wahyu Allah untuk menjustifikasi kerja jahat mereka, adalah satu perbuatan yang benar-benar mengajak masyarakat menyembah golongan mereka dari menyembah Allah. Teringat saya tentang artikel MKJ bahawa golongan ini sudah mencederakan akidah masyarakat. Memang benar hujah pak Meli Kapak Jangak itu.

Mengharamkan perpaduan dan berkasihsayang adalah satu perbuatan yang jahat lagi melaknatkan dan menurut kesongsangan yang dibawa oleh pihak ini adalah bagaikan menyembah golongan mereka sebagai pendasar hukum dan bukan menurut hukum yang telah Allah tetapkan.

Inilah yang di sebut oleh sabda Rasulullah SAW yang benar lagi membenarkan.


Rasulullah pernah bersabda: "Akan datang suatu zaman di mana agama Islam hanya tinggal namanya sahaja, dan al-Quran pula hanya tinggal huruf dan tulisannya. Masjid-masjidnya cantik dan megah, tetapi sunyi daripada petunjuk. Ulama mereka adalah manusia yang paling jahat di antara yang ada di bawah langit. Daripada para ulama ini muncul bermacam-macam fitnah dan (fitnah itu) kembali ke dalam lingkungan mereka.'' (Riwayat Baihaqi ).

Mari kita berdoa agar kita tidak ditimpa fitnah oleh ulamak yang suk ini.

2 ulasan:

C L J berkata...

Yang haram dihalalkan
Yang halal diharamkan
Yang benar difitnah dicela
Yang salah disanjung dibela
Yang baik dilingkung diikat sekat
Yang jahat dilindung dipuja angkat

Haram jadi halal jika menyeronokkan
Halal jadi haram jika tak untungkan
Benar jadi salah jika merugikan
Salah jadi benar jika ada habuan
Jahat menjadi baik jika boleh tompang
Baik menjadi jahat jika jadi halangan

Musafir Kelana berkata...

Ulama Ibarat Doktor Kepada Ummah

Nabi diutuskan untuk mendidik manusia dari kebatilan kepada kebenaran, dari kejahilan kepada keilmuan, dari kerosakan kepada kebaikan, dari perpecahan kepada kasih sayang, dari kekufuran kepada keimanan, dari kemunduran kepada kemajuan dan dari keruntuhan akhlak kepada kemuliaan akhlak.

http://catatanhamba.blogspot.com