28 Mei 2009

Antara CHENG HO dan CHIN PENG

Kedua-dua nama ini amat terkenal di kalangan warga Malaysia terutama di kalangan orang Melayu dan China. Walaupun terkenal mereka itu dari perspektif yang berbeza namun begitu ia memberi banyak signifikan kepada pensejarahan hubungan bangsa Melayu dan Cina di negara ini.

Cheng Ho atau Laksamana Cheng Ho adalah panglima dan pegawai besar dari kerajaan China sewaktu zaman keemasan China sebelum dijajah oleh doktrin nasionalisme dan kemudian doktrin kominis yang menjadikan negara China sebuah negara yang republik dan istana maharaja China tinggal sebagai satu monumen sejarah yang usang.

Laksamana Cheng Ho adalah pelayar terkemuka yang mempunyai armada yang hebat malah jumlah orang yang terlibat di dalam satu-satu pelayaran beliau dikatakan seramai 27,000 orang. Cuba kita bayangkan betapa hebat kepimpinan Laksamana Cheng Ho ini, malah di waktu beliau sudah mengembara secanggih itu, para pelayar Eropah masih lagi baru belajar mengenal peta.

Hari ini saya bertemu dengan salasilah Laksamana Cheng Ho ini. Rupanya beliau adalah berketurunan dari Sultan Bukhara yang kerajaannya dimusnahkan oleh tentera Monggol dan keturunan mereka dibawa ke Peking dan ke Yunan sebagai tawanan. Mereka ini berketurunan ahlulbait RSAW, sememangnya inilah yang dikatakan oleh pepatah melayu, benih yang baik itu jika dicampak ke laut menjadi pulau.

Keistimewaan, kehebatan, kebijaksanaan Laksamana Cheng Ho ini diarisi dari keturunan yang sememangnya terkenal sebagai pendakwah dan ulamak Islam dati titisan kemuliaan jurai ahlulbait RSAW.

Sejarah Cheng Ho ditutup, tapi kini diketahui bahwa beliau bukan sekadar sebagai duta kepada kerajaan China tetapi beliau menjalinkan hubungan dengan nusantara kerana menyokong kewujudan sistem kekhalifahan Islam di sini dan membantu raja-raja Melayu untuk melawan para penjajah yang diarahkan oleh Hidden Hand untuk memporakperandakan kesultanan Melayu Islam di nusantara ini.

Laksamana Cheng Ho bukan sahaja disukai dan disayangi dikalangan orang-orang Melayu namun hingga kini masih kita dapati orang-orang China di nusantara ini sendiri walaupun bukan beragama Islam ada yang menganggap Laksamana Cheng Ho ini sebagai satu figur yang mereka hormat dan puja.

Bagaimana pula dengan Chin Peng?..Chin Peng adalah bapa kominis Malaysia, satu idealisme yang berasal dari doktrin Karl Marx dan Mao Sze Tung, yang kewujudannya adalah bertujuan untuk menjadikan manusia bertuhankan kepada MATERIALISME dan kesan dari ideologi ini membawa kepada penghapusan kepada sistem beraja di seluruh dunia.

Betapa bezanya kedua figur ini, Cheng Ho adalah pembela kepada sistem kekhalifahan dan beraja manakala Chin Peng adalah pencacai kepada Hidden Hand untuk meruntuhkan sistem kekhalifahan Islam dan beraja.

Janganlah hendaknya kita semua BUTA SEJARAH untuk memahami hal ini.

Jadi, saya kira orang melayu Islam di sini bukan membenci Chin Peng kerana bangsanya kerana orang Melayu Islam itu mempunyai banyak keistimewaan peribadi yang mereka warisi, mereka ini bangsa yang berakalbudi, merendah diri, sabar, redha dan pandai bersyukur, jadi mereka tidak pernah mengamalkan sifat perkauman malah sentiasa berlemah lembut dan bertimbangrasa dengan bangsa lain.

Namun, orang melayu itu amat sensitif jika agama dan adat mereka yang berlandaskan syariat dihina, jika negara mereka ingin dijadikan tempat HIDDEN HAND memerintah, jika raja mereka diperlekehkan, melayu itu akan bangkit dan akan bersatu atas nama Allah dan RasulNya, walaupun mungkin ada melayu yang sudah tidak kenal jati diri dan hakikat dirinya namun kekuatan KESATUAN MELAYU yang benar faham hakikat dan makrifat Melayu dalam diri mereka itu, jangan dipandang rendah.

Orang melayu tahu KOMINIS itu satu ajaran yang SESAT dan menolak Tuhan, sesekali mereka tidak akan menerimanya. Menerima kominis adalah seperti MURTAD dari Islam.

Maka itu jangan ada orang melayu yang ingin menjadi munafik pada agamanya, seorang Islam yang baik itu TEGAS dalam prinsipnya, tahu membeza bilakah waktu untuk bertenggang atau bertegang, maka jika ada Melayu yang bersekongkol dengan para munafik dan para pencacai HIDDEN HAND ini, berjaga-jagalah...

Sarang tebuan jangan dijolok...

1 ulasan:

warfeel-efairy berkata...

Info yang amat menarik.. =)