15 Dis 2008

TEKNOLOGI ROH VS TEKNOLOGI SAINS

Kali ini saya ingin menulis dengan simple..bilamana saya menyatakan saya ingin menulis dengan simple itu bermaksud saya tidak akan menggunakan citation atau rujukan kepada mana fakta-fakta yang dirujuk. Memang saya sering didisiplinkan untuk menulis dengan citation apabila membincangkan sesuatu yang berkaitan dengan ILMIAH tetapi kali ini saya ingin BEBAS menggunakan bahasa hati dan akal sendiri.

Subjek yang akan diceritakan ini adalah mengenai teknologi. Jadi bila disebut teknologi ia adalah berkaitan dengan sesuatu yang TEKNIKAL, berprosedur dan bermetodologi. Kenapa disebut TEKNOLOGI kerana ia adalah singkatan dari TEKNIKAL dan METODOLOGI. Untuk membincangkan sesuatu TEKNOLOGI ia adalah lebih kepada material dan fizikal tetapi kali ini mari kita membincangkannnya di sudut FALSAFAH dan METAFIZIKnya.

Sebenarnya TEKNOLOGI semestinya berlandaskan METODOLOGI. Bila kita menyebut TEKNOLOGI SAINS ia adalah berasaskan kepada METODOLOGI SAINTIFIK. Bila kita menyebut SAINTIFIK, ia adalah berkaitan dengan material yang boleh DIUKUR, DISUKAT dan DITENTUSAHKAN jisimnya. Ada PENILAIAN dan PENGUKURAN yang boleh dilakukan dalam bentuk material ini.

Ini adalah TEKNOLOGI yang digunakan untuk mengukur sesuatu material yang boleh dilihat dan dirasa oleh pancaindera kita dan boleh di DETECT oleh alatan teknikal yang ada.

Jadi, saya kira kita tidak ada masalah untuk kita memahami TEKNOLOGI jenis ini iaitu TEKNOLOGI SAINS.

Mengapa di dalam RUKUN IMAN kita ada KEPERCAYAAN KEPADA perkara yang ghaib?

Cuba kita ingati kembali, RUKUN IMAN yang ENAM itu.


1. Percaya kepada Allah
2. Percaya kepada nabi dan Rasul Allah
3. Percaya kepada malaikat
4. Percaya kepada kitab
5. Percaya kepada hari akhirat
6. Percaya kepada qada dan qadar

Jadi sebagai seorang muslim, ada banyak perkara yang ghaib yang tidak boleh diukur, disukat dan dicapai menggunakan alat teknikal dan saintifik untuk mengenalinya.

Jadi, itu BUKTINya, bahawa TEKNOLOGI SAINS ini ADA batasannya, tidak semua perkara di dunia ini boleh dilihat perspektifnya dari SUDUT SAINS semata-mata, di dalam konteks ini dari sudut SAINS yang teknologinya dibina oleh manusia. Ada keterbatasan dalam kemampuan MANUSIA untuk membina SISTEM ATAU ALAT yang boleh memahami sesuatu yang diluar konteks pancaindera jasad mereka.

Tentu kita kehairanan apabila membayangkan bagaimana Nabi Ibrahim dapat menahan diri dari mati terbakar setelah 40 hari 40 malam dicampakkan hidup-hidup ke dalam gaung yang dibawahnya dinyalakan api yang sangat besar. Diberitakan Nabi Ibrahim merasakan pada waktu itu ia berada di dalam tempat yang dingin dan selesa.

Tentu kita kehairanan bagaimana Maryam mendapat Nabi Isa AS tanpa melalui proses persenyawaan yang normal di dalam rahimnya.

Jadi apakah pada pandangan kita terhadap jenis TEKNOLOGI ini?..
Apakah namanya TEKNOLOGI begini?

Ini adalah contohnya TEKNOLOGI ROH.

Inilah TEKNOLOGI yang hanya mampu dimiliki oleh THE CHOSEN ONE, iaitu orang-orang yang terpilih dari kalangan hamba-hambaNya yang beriman dan bertaqwa.

Cuma perlu kita peringatkan dalam diri, Allah SWT juga mengajar kita bahawa di dalam dunia ini ada TEKNOLOGI GHAIB yang datang dari kuasa jahat yang dipinjamkan dan diajar oleh IBLIS dan SYAITAN kepada manusia seperti yang diberitakan oleh ALLAH SWT di dalam salah satu surah dalam Al Quran. walaubagaimanapun, semua TEKNOLOGI ini berada di dalam kekuasaan Allah yang MUTLAK.

Itulah yang berlaku apabila Nabi Musa dapat mengalahkan ahli-ahli sihir zaman FIRAUN yang sangat-sangat hebat ilmu sihir mereka itu. Sesungguhnya, Allah itu lebih HEBAT dari segala-galaNya. Kepunyaan DIA lah langit dan bumi ini.

Ilmu-ilmu ghaib yang jahat itu masih diwarisi oleh pengikut-pengikutnya hingga di zaman ini, siapa yang boleh CONFIRM pada saya dan tunjukkan bukti bahwa David Copperfield dan David Blaine tidak menggunakan warisan ilmu sihir itu di zaman ini?. See their eyes with your hearts..and you will understand what i mean..

inilah anak-anak DAJAL yang bernama DAVID, sedangkan Allah SWT sudah memberi kita penawar dan senjata untuk menghindarkan diri dari pengaruh mereka, hafallah dan amalkanlah surah Saba' ayat 10-11 dan Surah Al Hadid ayat 25. Di situ ada rahsia tersembunyi yang hikmahnya dapat menghubungkan kita dengan TEKNOLOGI ROH yang dapat melemahkan ilmu-ilmu ghaib DAJAL ini...

(bersambung)

Tiada ulasan: