1 Jan 2009

KEMBARA DI RANAH MINANG (3)

Sepeninggalan saya dari Ranah Minang, nampaknya beberapa hal berlaku, kemangkatan Yang Dipertuan Negeri Sembilan dan di ikuti dengan rentetan gempabumi pula, terkini adalah hari semalam. Hermm, mujur juga semasa saya di sana tidak ada berlaku gempa bumi. Saya ini sedikit sensitif dengan gegaran gempabumi sebab saya akan merasa sedikit kepeningan apabila ia berlaku walaupun ia berlaku jauh di Indonesia sana. Cuma kadang-kadang ingatkan mata saya sahaja yang buat hal kerana ketidakseimbangan yang berlaku di dalam badan seperti yang saya rasai semalam.

Tiba-tiba saya rasa ingin bertanya kepada pembaca, pernah melihat dan merenung bulan?...hehehe..apa yang saudara-saudari nampak? Lain orang lain jawapannya. Bergantung kepada perspektif masing-masing, betulkan?

Mungkin kalau saudara/i amati betul-betul, ada wajah yang kelihatan jika dilihat ke bulan tersebut..cuba tanya kanak-kanak, apa yang mereka nampak di bulan tersebut...tentu jawapannya ada nampak wajah manusia...hehehe...cuba tenung betul-betul, ada wajah yang memandang ke kanan...seperti potret di bawah ini, cumanya di dalam bulan itu, gambarnya memakai serban biasa dan janggutnya tidaklah sepanjang janggut di dalam potret tersebut dan ia jauh lebih muda dari gambar di potret tersebut. Yang sama hanyalah gaya wajahnya memandang.





cubalah renung dan tenung...insyaAllah saudara/i akan dapat lihat seperti mana yang saya diizinkan melihatnya. hehe..saya bergurau ke?...tepulanglah pada persepsi masing-masingkan...

ok kita sambung lagi Kembara di Ranah Minang itu.

Nampaknya jalan-jalan di ranah minang ini memang berkelok-kelok..Pak Erdy kata, gelek penyanyi Indon si Inul pun kalah dengan kelok di ranah minang...bayangkanlah..jadi kalau saudara/i memang jenis yang tak biasa dengan jalan yang selekohnya tajam-tajam, yang sempit, dan dikiri kanannya ada jurang, maka pengembaraan anda di ranah minang akan terbatas...

Mujurlah kami semua di dalam van itu, jenis yang tahan lasak...heheh..tak ada siapa yang muntah dan tak larat, jadi perjalanan kami tidak bermasalah. Semua sibuk melayan pemandangan indah yang terbentang di depan mata.

Perjalanan menerusi atas bukit yang berlembah, di bawahnya adalah desa Paya Kumbuh.



Perjalanan ke Danau Meninjau melalui 44 kelok.



Ini gambar di Danau Singkarak, sebuah lagi Danau atau Tasek di Sumatera Barat.


ok..nanti saya sambung lagi.

Tiada ulasan: