2 Okt 2009

BUMI MINANG YANG PERNAH KUJEJAKI

Hampir setahun yang lepas, saya dan keluarga telah melancong dan berziarah ke bumi Minang (Padang dan Bukit Tinggi). Sebenarnya hari di mana gempa itu berlaku, saya sedang menyusun gambar-gambar yang disimpan di dalam bentuk digital untuk di print di kedai Foto. Rupa-rupanya hotel di mana kami bermalam di Padang pada waktu itu, iaitu Hotel Ambacang, yang merupakan sebuah hotel yang sangat selesa, agak ekslusif dan sedap makanannya, merupakan antara hotel yang akhirnya ranap dek dilanda gempabumi tersebut.

Ini antara kenyataan yang saya baca mengenai bencana yang berlaku ke atas hotel tersebut.

Laporan beberapa pihak berkuasa setempat pula menyebut lebih 100 mangsa dikhuatiri tertimbus di bawah runtuhan Hotel Ambacang di tengah Kota Padang dan lebih 60 murid terperangkap dalam bangunan tiga tingkat tempat mereka mengikuti tuisyen ketika kejadian.

Di bawah ini adalah gambar hotel Ambacang yang saya ambil sewaktu saya di sana.



Kini bangunan itu sudah musnah dan gambar-gambar tersebut akan tinggal sebagai kenangan untuk selama-lamanya.



(Gambar Hotel Ambacang selepas gempa)

Ini sebuah lukisan yang terdapat di dalam hotel tersebut yang menarik perhatian saya.



Gambar ini juga tentu sekali turut terkubur menjadi sisa-sisa runtuhan hotel tersebut. Ada beberapa gambar lagi yang saya ambil di hotel tersebut yang memaparkan saya bergambar dengan lukisan-lukisan di dinding hotel tersebut. Saya sendiri tidak terfikir bahawa lukisan-lukisan tersebut akan berakhir sebagai puing-puing sisa runtuhan hotel.

Apapun, saya ucapkan takziah kepada semua mangsa-mangsa gempa di bumi Minang, mengingatkan asal-usul keturunan saya yang bermula dari bumi Sumatera dan sebenarnya bumi Minang amat dekat dihati kami semua kerana kaitan keluarga kami dengan keluarga diraja Pagar Ruyung masih boleh dijejaki sehingga kini.

Al fatehah dan Takziah.

Tiada ulasan: