24 Mei 2008

Syeikh Abu Khalid As Syamar



(Untuk pengetahuan kawan-kawan, semasa di Jordan tahun lepas, saya berkesempatan menziarahi Syeikh Abu Khalid dan Syeikh Abu Musab di rumah mereka, sila lihat gambar pertama yg diambil pada tahun 2007 manakala gambar di bawahnya pula di ambil pada tahun,1987) ) Jadi boleh kenal lagikan yang mana satu sheikh abu khalid dan sheikh abu musab di dalam gbr yang pertama tu? [ Selepas 20 Tahun...]




Syeikh Abu Khalid
adalah pemimpin 30 juta orang Baduwi di Jazirah Arab. Abuya pertama kali berjumpa dengan beliau pada tahun 1987 ketika Abuya mendapat tekanan dari pemerintah Malaysia dan tak diperkenankan kembali ke negaranya.

Kerana tidak diperkenankan pulang, Abuya malah mempergunakan kesempatan ini untuk berdakwah ke seluruh penjuru dunia dan tempat yang pertama disinggahinya adalah Jordan. Baru 2 hari menjejakkan kaki di situ, Abuya ditemui oleh seorang warga negara Jordan yang saat itu belum dikenalnya, seorang syeikh yang mengatakan bahwa sebelum Abuya datang ini dia telah diberitahu Rasulullah SAW perihal kedatangan Abuya. Orang tersebut adalah Syeikh Abu Mus'ab (dalam gambar ada di sebelah kiri).

Syeikh Abu Mus'ab kemudian mengajak Abuya dan rombongan ke rumahnya dan menunjukkan catatan-catatan pribadinya tentang mimpi-mimpinya dengan Rasulullah SAW. Setelah itu dia mengajak Abuya dan rombongan berjumpa dengan Mursyidnya, Syeikh Abu Khalid As Syamar di kediamannya.

Ketika berjumpa, Abuya dan Syeikh Abu Khalid berpelukan seperti sudah saling mengenal sejak lama. Padahal itulah kali pertama Abuya menginjak bumi Jordan. Syeikh Abu Khalid berkata bahwa Abuyalah yang disebut dalam Hadits sebagai orang yang akan membangkitkan Islam di akhir zaman. Abuya adalah Al-Fata At-Tamimi pendahulu perjuangan Imam Mahdi.

1 ulasan:

Dani berkata...

You write very well.