30 Jan 2013

MALAYSIA TAPAK KEBANGKITAN ISLAM KEDUA?

Apa yang diperbentangkan dalam artikel ini, saya tidak minta untuk percaya seratus peratus, namun segalanya berkemungkinan..saya hanya menyampaikan apa yang perlu disampaikan...tanpa mengira kita berada di pihak mana...

Alkisahnya,


Kita kena ingat sebenarnya, Insaniah manusialah yang akan membentuk negara Islam. Apalah ertinya jika berlaku seperti di Mesir sekarang, sudah mendapat kuasa namun insaniahnya tiada. Pergaduhan berlaku dari peringkat atasan hingga rakyat jelata. Di mana indahnya Islam kalau begitu sekali perjuangannya?

Pada saat ini situasi dunia Islam umumnya sedang kacau-bilau dan huru-hara, rakyat sudah tak percaya lagi dengan pemimpinnya. Keamanan jelas sudah tiada. Perkara seperti ini sedang berlaku di negara-negara umat Islam khususnya di Timur Tengah. Ini menandakan kedatangan pemimpin yang ditunggu-tunggu sudah terlalu dekat.

Golongan Politik di Malaysia sudah gagal dan tidak mampu. Sekali lagi diingatkan, Pilihanraya Umum ke 13 ini mungkin takkan berlaku seperti yang diharapkan. Ia takkan berlaku, kalau terjadi juga kerajaan terpaksa hadapi risiko yang sangat besar!

Begitu juga kepada mereka yang perjuangkan Islam melalui politik, sila ambil pengajaran daripada peristiwa yang sedang berlaku di Timur Tengah. Apalah ertinya menguasai negara yang masyarakatnya belum diikat hatinya dengan pemimpin mereka dan satu sama lain. Insaniah ini bukan boleh disorak-sorakkan, bukan boleh disogok. Nak melahirkan masyarakat yang bekerjasama, sama kefahaman, keselarasan, mengambil masa untuk mendidik mereka. Lebih-lebih lagilah untuk dibawa kepada Islam.


Apapun, Islam akam menang dan terus menang. Hijrah 1434 tidak memberi mata kepada Yahudi dan sangat merugikan mereka. Apa-apa perancangan musuh-musuh ini sekarang akan menguntungkan Islam! Sesungguhnya ia akan membuatkan boneka-boneka Yahudi di seluruh dunia panik. Datuk Sri Anwar Ibrahim, buat apa pun tidak menjadi, malah makin jauh daripada sasaran yang dia harapkan. Ada golongan yang mengharapkan revolusi di Malaysia akan menjadi seperti di Mesir, nampaknya tak berlaku.

Rakyat Malaysia yang telah mendapat sentuhan Islam yang sebenar, hati-hati mereka tidak menerima cara kekerasan dan kotor ini. Sekejap-sekejap bolehlah, nak sampai seminggu berkumpul di Stadium Merdeka, itu bukanlah ciri-ciri rakyat Islam Malaysia.

Yahudi nampaknya kecewa dengan ayam sabungnya yang sudah cukup terlatih ini. Malaysia tapak kebangkitan Islam kali ke dua. Jadual Tuhan sedang menuju ke destinasinya, iaitu mengarahkan Malaysia bersamanya. Masyarakat dunia sedar atau tidak, Malaysia akan jadi Negara Islam dan tapak empayar Islam.

Tunggu dan lihat!

29 Jan 2013

28 Jan 2013

MOTIVASI : KISAH SEEKOR KUPU KUPU

Seorang lelaki telah menemui kepompong kupu-kupu di tengah jalan. Ada lubang kecil pada kepompong itu. Dia duduk mengamati lubang itu dan melihat ada kupu-kupu cuba berjuang untuk membebaskan diri melalui lubang kecil itu.


Kemudian kupu-kupu itu berhenti mencuba. Ia kelihatan telah berusaha sedaya upaya dan kini tidak mampu untuk melakukan lebih jauh lagi. Akhirnya lelaki tersebut mengambil keputusan untuk membantu kupu-kupu tersebut. Dia mengambil gunting dan memotong sisa kekangan dari kepompong itu.


Kupu-kupu tersebut keluar dengan mudahnya. Namun, dia mempunyai tubuh gembung dan kecil, sayap-sayapnya berkeriut. Lelaki tersebut terus mengamatinya sambil berharap sayap-sayap itu akan mekar dan melebar sehingga mampu menampung tubuh kupu-kupu itu, yang mungkin akan berkembang seiring dengan berjalannya waktu. Namun, harapannya hanya tinggal harapan.

Hakikatnya, kupu-kupu itu terpaksa menghabiskan sisa hidupnya merangkak di sekitarnya dengan tubuh gembung dan sayap-sayap berkeriut dan tidak sempurna. Dia tidak pernah mampu terbang.

Lelaki yang membantu kupu-kupu tersebut tidak mengerti bahawa kupu-kupu tersebut perlu berjuang dengan daya usahanya sendiri untuk membebaskan diri dari kepompongnya. Lubang kecil yang perlu dilalui kupu-kupu tersebut akan memaksa cairan dari tubuh kupu-kupu itu ke dalam sayap-sayapnya sehingga dia akan siap terbang dan memperoleh kebebasan dari kepompong tersebut.

Kadang-kadang perjuangan adalah suatu yang kita perlukan dalam hidup kita. Jika Tuhan membiarkan kita hidup tanpa ranjau dan perjuangan, kita mungkin akan jadi lemah dan tak tahan ujian. Kita mungkin tidak kuat untuk menghadapi rintangan bagi mencapai cita-cita dan harapan yang kita idamkan.Kita mungkin tidak akan pernah dapat 'terbang' jauh.




Sesungguhnya Tuhan itu Maha Pengasih dan Maha Penyayang. Kita memohon kekuatan dan keteguhan hati...Dan Tuhan memberi kita dugaan dan ujian untuk membuat kita kuat dan cekal..

Kita memohon kebijaksanaan...Dan Tuhan memberi kita berbagai persoalan hidup untuk diselesaikan agar kita bertambah bijaksana dan matang.

Kita memohon kemakmuran...Dan Tuhan memberi kita akal dan tenaga untuk dipergunakan sepenuhnya bagi mencapai kemakmuran.

Kita memohon cinta...Dan Tuhan memberi kita orang-orang bermasalah untukdiselamatkan dan dicintai.

Kita memohon kemurahan rezeki dan kebaikan hati...Dan Tuhan memberi kita kesempatan-kesempatan yang silih berganti.




Begitulah cara Tuhan membimbing Kita...Adakah jika saya tidak memperoleh apa yang saya idamkan, bererti bahawa saya tidak mendapatkan segala yang saya inginkan ?Kadang-kadang Tuhan tidak memberikan apa yang kita minta, tapi dengan pasti Tuhan memberikan yang terbaik untuk kita, kebanyakan kita tidak dapat melihat hikmah disebaliknya, bahkan tidak mahu menerima rencana Tuhan, padahal itulah yang terbaik untuk kita.

27 Jan 2013

MANAFAAT BAWANG PUTIH

Selama ini bawang putih banyak dikenal oleh masyarakat sebagai penyedap untuk masakan, namun dibalik itu ternyata bawang putih menyimpan berbagai manfaat kesihatan yang mungkin tidak kita ketahui sebelumnya.




Sejak puluhan tahun yang lalu banyak orang yang memanfaatkan bawang putih untuk kesihatan dan untuk terapi pengubatan berbagai penyakit, seperti tekanan darah tinggi (hipertensi), kolesterol tinggi (hiperkolesterol), penyakit jantung, serangan jantung, dan penyempitan pembuluh darah (aterosklerosis). Selain itu, bawang putih juga mempunyai manfaat yang baik untuk kecantikan, perawatan kulit serta untuk mengubati jerawat.

Tekanan darah tinggi (hipertensi)

Beberapa penelitian telah menunjukkan bahawa bawang putih dapat menurunkan tekanan darah pada orang dengan hipertensi sebanyak 7% sampai dengan 8%. Namun penggunaanya tidak boleh berlebihan, karena meskipun tekanan darah telah dalam batas normal, bawang putih akan tetap menurunkan tekanan darah yang dapat mengakibatkan hipotensi.

Sebagai Antiseptik Dan Antibiotik Semulajadi
Dalam kedua Perang Dunia bawang putih digunakan sebagai antiseptik untuk mencegah gangrene. Para peneliti mengatakan ada suatu bahan dalam bawang putih yang mempunyai fungsi 100 kali lebih efektif daripada beberapa antibiotik popular untuk memerangi bacteria campylobacter, salah satu penyebab paling umum dari penyakit usus.

Hiperkolesterol
Penelitian telah menunjukkan bahwa mengambil 600 mg bawang putih setiap hari, menurunkan kadar kolesterol di dalam tubuh.

Kesihatan Kulit

Kemampuan Bawang putih untuk melawan infeksi dan bakteri membuatnya menjadi ubat yang efektif untuk kutil dan masalah kulit lainnya.

Peredaran Darah
Bawang putih juga dapat membantu anda meningkatkan peredaran darah dan juga membantu memanjangkan ereksi.

Diabetes

Bawang putih dipercaya dapat membantu diet orang dengan penyakit diabetes dengan cara mengatur kadar gula darah dengan meningkatkan pelepasan insulin pada penderita diabetes.

Ubat Sakit Gigi
Bawang putih mempunyai 2 efek yang sangat berguna untuk orang yang sedang mengalami sakit gigi, iaitu kesan tahan sakit yang membantu mengurangkan rasa ngilu dan efek dari kandungan antibiotik yang dapat menyembuhkan sakit gigi.

Arthritis
Terapi penyakit arthritis yang paling umum adalah penggunaan ubat anti-inflamasi, sejenis ubat yang dapat mengurangi radang pada persendian. Dan perlu anda ketahui, bawang putih juga mempunyai efek yang sama dengan ubat tersebut, iaitu sebagai anti-inflamasi, sehingga boleh digunakan untuk meringankan gejala penyakit arthritis.

Menjaga Kesihatan Kulit dan Mengubati Jerawat.
Jus satu bawang putih, campurkan dengan sedikit cuka makan epal dan minum 2 kali sehari untuk menghilangkan dan mengubati jerawat. Selain itu, jus bawang putih juga membantu menghilangkan bekas jerawat lama serta menghilangkan bekas luka terbakar secara semulajadi.

25 Jan 2013

KISAH KELEBIHAN BERSELAWAT

Ini kisah seorang wali Allah bernama Sufyan As Sauri yang menceritakan satu kisah yang menarik mengenai selawat.

Bila bertawaf mengelilingi kaabah, saya melihat seorang laki-laki, ia membaca selawat kepada Rasulullah SAW.

Saya mendekatinya lalu bertanya: “Mengapa anda meninggalkan bacaan tasbih,tahmid dan tahlil justeru hanya membaca selawat sahaja? Adakah sesuatu berlaku kepada diri anda?

Siapakah anda ini? Tanya orang itu.

Saya Sufyan As Sauri” Jawab saya.

Baiklah akan aku ceritakan.” Aku meninggalkan ayahku untuk mengerjakan haji.
Ketika dalam perjalanan, ayahku sakit dan sakitnya itu membawa kematian. Aku bersedih dengan kematiannya. Wajah ayahku yang tampan itu telah bertukar menjadi hitam legam, aku menutup wajahnya dengan kain. Aku berasa sedih sekali, dan malu jika orang mengetahuinya, sedang ayahku adalah seorang ahli ibadah. Aku terus bertafakkur dan tertidur. Dalam tidurku aku bermimpi seakan-akan melihat sinar yang semakin mendekati tempatku itu, dan ternyata sinar itu bersumber dari seorang yang sangat gagah lagi tampan. Pakaiannya bersih,wajahnya bersinar terang, baunya harum sekali. Aku tidak pernah melihat orang ini sebelumnya, dan aku belum mengenalinya.
Dia terus menuju kepadaku. Satu-satu langkahnya sehinggalah dia berada di sisiku.

“Ada apa kesusahanmu?” tanyanya. “Ayahku telah meninggal dunia,” aku menangis. Dan belum sempat aku bercerita seterusnya, dia berkata. “Jangan menangis, semua manusia mesti menemui kematian.” “Tapi wajahnya” kataku “Wajahnya hitam legam. Tolonglah aku” aku merayu-rayu terus mengharapkan bantuan sesuatu. Tanpa berbicara apapun lagi, dia terus membuka kain yang menutup wajah ayahku itu, lalu mengusap telapak tangannya pada wajah ayahku. Ajaib sekali, aku hampir tidak percaya apa yang telah berlaku. Wajah ayahku kembali semula putih bersih, dan lebih bercahaya dari asalnya. Apa penawarnya? Sampai perkara yang cukup ajaib ini berlaku.

Dia kemudian mengambil kain tadi dan menutup semula wajah ayahku itu. Kemudian iapun hendak kembali semula dari arah yang ia datang tadi.

Melihat ia akan pergi, dan aku belum lagi tahu siapa orang ini, maka aku segera memegang bajunya seraya bertanya, siapakah tuan yang telah menolong ayahku ini? Dia tersenyum dan kelihatan nur dan cahaya bersinar dari senyumannya. Wajahnya seperti bulan purnama. “Aku ini Muhammad” jawabnya. “Muhammad siapa”? aku meminta penerangan lagi.

“Muhammad, Rasulullah. Akulah pembawa Al Quran” jelasnya. Aku terduduk dan terpinga-pinga untuk menikmati wajahnya yang mulia. Inilah dia Rasulullah, aku berkata dalam hatiku, lisanku kelu, tidak berkata apa-apapun.

“Ayahmu ini terlalu banyak membuat sia-sia di dalam hidupnya, namun begitu dia selalu membaca selawat dan salam kepadaku. Ketika ia mengalami hal buruk ini, ia memohan kepada ku untuk membantunya, maka aku datang ini untuk membantunya, dan aku selalu menolong orang yang selalu membaca selawat dan salam kepadaku” jelasnya.

Pada saat itulah aku terkejut dari mimpiku itu, dan aku terus teringat apa yang telah berlaku di dalam mimpi itu. Aku terus membuka kain yang menutupi wajah ayahku itu, dan betullah seperti yang berlaku di dalam mimpi tadi, bahawa wajah ayahku telah kembali putih bersih dan bercahaya lebih dari mulanya.

MAKANAN ENAK YANG TIDAK BUAT ANDA JADI GEMUK

7 Makanan Enak Untuk Menurunkan Berat Badan

Diet makanan, terutama bagi mereka yang ingin menurunkan berat badan atau menjaga agar tubuh tidak menjadi gemuk, biasanya menyebabkan kita tidak dapat merasa makanan yg enak-enak...dan terkadang hal tersebut membuat kita merasa terseksa..

Sebenarnya, ada beberapa makanan enak yang mungkin tidak kita ketahui mempunyai kemampuan untuk menurunkan berat badan dan membantu program diet yang boleh kita amalkan.

1. Ikan Salmon


Penelitian menunjukkan Omega 3 yang terkandung di dalam ikan salmon membantu anda membangun otot di dalam tubuh dan membakar kalori lebih banyak, selain itu Omega 3 juga mengurangi lemak di dalam tubuh dengan menurunkan kadar cortisol.

2. Yogurt


Yogurt merupakan makanan kaya akan kalsium dan mengandung probiotik yang dapat membantu menjaga lemak perut tetap terkontrol.

3. Avocado
Buah avocado mampu membuat metabolisme tubuh lebih cepat, tinggi antioksidan dan seratnya membantu membakar kalori lebih banyak.

4. Kacang

Sebuah penelitian di University of Colorado menjelaskan bahwa dengan mengambil kacang yang tinggi serat akan meningkatkan pembakaran kalori hingga 24% dalam sehari.

5. Cili/Lada


Cili mengandung bahan kapsaisin yang membuat rasa pedas dan panas saat dimakan, kondisi ini juga dipercaya dapat mendorong sistem tubuh untuk membakar kalori lebih banyak hingga 50 – 100 kalori ekstra setelah makan pedas.

6. Green Tea


Sebuah penelitian membuktikan bahwa green tea dapat membantu menurunkan berat badan anda dan mengecilkan lingkaran pinggang dengan meningkatkan pembakaran lemak dalam tubuh.

7. Kopi


Kopi, minuman kegemaran ramai orang ternyata mempunyai khasiat untuk menurunkan berat badan tubuh anda. Hanya dengan secawan kopi anda dapat mempercepat metabolisme di dalam tubuh sebanyak 15 % dan kandungan kafein di dalam kopi membantu membakar lemak di dalam tubuh anda.

MADAH HARI INI


22 Jan 2013

PENGALAMAN SAYA SEORANG PESAKIT STROKE (3)

Berjumpa lagi...

Tujuan saya menulis di dalam blog ini kerana saya ingin berkongsi pengalaman sendiri...pertama untuk pesakit stroke itu sendiri, dan kedua untuk rakan dan taulan pesakit agar mereka dapat membantu pesakit.Pengalaman saya bukanlah terbaik tetapi mungkin ada manafaatnya untuk orang lain.

Sebenarnya saya berhajat untuk menulis buku tentang pengalaman ini, jadi catatan di blog ini saya jadikan tempat untuk saya mengumpul info sebelum diterjemahkan ke dalam bentuk buku.

Baiklah, kita sambung cerita.

Minggu yang pertama saya habiskan di atas katil, kaki kanan saya sangat berat dan saya tidak boleh menggerakkan badan. Bagaimana saya lalui saat itu?...

Pertama, KITA MESTI REDHA.
Kedua, SABAR
Ketiga, Banyakkan berdoa, jangan tinggalkan solat, banyakkan zikir.
Keempat, Mesti positif dan jangan berputus asa.




Kita sendiri yang harus kuat semangat untuk melalui saat getir itu..cuba bayangkan dari kondisi normaal kemudian langsung tidak berkeupayaan utk mengurus diri sendiri...NAMUN JANGAN JADIKAN ITU SEBAGAI SEBAB UNTUK MENYALAHKAN TAKDIR...APATAH LAGI MENYALAHKAN ALLAH ATAS APA YG TERJADI...

Ingatlah bahawa setiap musibah atau ujian sakit itu, tanda Allah masih sayang kepada kita..ia sebagai penghapusan dosa atau peningkatan darjat kita disisiNya..


Maka kerana itulah Allah berfirman:

Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; “Kami telah beriman,” sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta.”
(Al-Ankabut: 2-3)




Alhamdulillah, saya rasa tenang dan bahagia walaupun dalam keadaan fizikal yg lemah..Apabila kawan datang, saya ceria dan masih bergelak ketawa..itu semua terapi yg baik...saya tidak menangis, kerana saya perlu kuatkan hati dan tidak boleh stress...



Seminggu itu saya di diagnosis semula, dan tekanan darah tinggi saya kembali normal dan kolesterol juga turun ketahap normal..memang sampai sekarang saya masih jaga makan dan mengambil suplemen yang sesuai untuk tekanan darah dan kolesterol.

ok nanti saya akan ceritakan perihal penjagaan makanan saya sebagai seorang pesakit stroke dalam siri seterusnya...TUNGGU!!!!...

BERSYUKURLAH WALAUPUN IANYA MASALAH

Hadiah Dari Ayah




Sehari sebelum saya berangkat ke kota, ayah memanggil saya ke pejabatnya. Saya agak hairan ketika itu, apatah lagi apabila ayah menyuruh saya masuk ke pejabatnya. Kami jarang sekali dibenarkan masuk ke pejabatnya, terutama sekali ketika ayah sedang sibuk menyiapkan bahan penulisan yang bakal dicetakkan di dalam kolumnya di sebuah akhbar tempatan.

"Ambil bungkusan ini dan buka hanya apabila kamu rasa benar-benar rasa buntu untuk menyelesaikan masalah kamu", kata ayah sambil menyerahkan sebuah bungkusan yang sederhana besar. Dan esoknya ayah menghantar saya hingga ke stesen bas dengan senyuman penuh makna.

Suatu hari, setelah hampir 3 bulan saya berada di kota, saya ditimpa satu masalah yang benar-benar membuat saya buntu dan hampir putus asa untuk menghadapinya. Saya teringatkan bungkusan yang ayah berikan dulu. Saya kira, inilah masanya untuk saya membuka rahsia yang tersirat di sebalik bungkusan tersebut.

Ternyata di dalam bungkusan itu terkandung sehelai sejadah lama, sehelai kain pelikat baru dan sebuah kompas penunjuk arah kiblat serta sekeping nota yang berbunyi :-


"Tiada namanya lautan jika ia tidak bergelora, tiada namanya bumi jika tidak ditimpa hujan dan tidak namanya kehidupan jika tiada masalah. Sebagaimana warna menyempurnakan lukisan, masalah pula adalah penyempurnaan kehidupan. Bersyukurlah, sekurang-kurangnya kamu masih hidup dan Tuhan masih mengambil berat dengan kamu, kerana itu dianugerahkan olehNya masalah. Buat kamu menajamkan lagi akalmu.Tenang dan rapatkan kedua tangan menadah doa mohon petunjuk kepada Allah swt. Kerana sesungguhnya Dialah yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui"


Saya terpana, ternyata ia adalah hadiah daripada datuk saya kepada ayah saya dan sekarang diwariskan kepada saya.Dan sejak dari hari itu, saya selalu mengucapkan syukur setiap kali saya dilanda masalah kerana saya tahu bahawa Tuhan masih mengambil berat akan saya.

Moral: Kita seringkali mengeluh setiap kali kita dilanda masalah. Malah seringkali kita menyalah Tuhan kerana ditimpa musibah tanpa kita sedar bahawa ternyata musibah itu bukan saja untuk menyedarkan kita dari lena tetapi hikmah di sebaliknya adalah untuk menajamkan lagi akal kita.

Kita sebenarnya wajib bersyukur kerana setelah sekian lama dilimpahi nikmat, kita hanya diuji dengan sedikit musibah saja. Dan yang paling penting, kita masih lagi hidup, masih dapat memanjatkan doa dan memohon petunjuk dariNya,serta memohon ampun kepadaNya jika ada salah dan silap yang kita lakukan.

Kadang kala, musibah itu adalah peringatan untuk kita memuhasabahkan kembali diri kita tentang apa yang telah kita lakukan dan apa yang masih belum kita tunaikan.

21 Jan 2013

PENGALAMAN SAYA SEORANG PESAKIT STROKE (2)

Malam itu, pertama kalinya saya tidur di bilik ICU, ia bukan bilik sebenarnya tetapi satu ruang luas yg setiap pesakit ada nurse yg akan memantaunya...saya masih terjaga walaupun jam sudah pukul 2 pagi..tiada siapa yg dibenarkan utk masuk ke dlm bilik ICU, jadi sy hanya bersama nurse..saya tidak mahu membebankan fikiran saya..saya beristighfar dan berselawat...terasa agak tenang dijiwa...sebenarnya sejak dari perjalanan ke hospital, saya istiqamah berzikir ....saya tahu saat itu saya perlu tenangkan jiwa saya, dan tidak fikir bukan-bukan...

Nurse datang setiap setengah jam sekali, memeriksa kondisi saya...sebenarnya doktor dah arahkan nurse utk meletakkan ubat tidur dalam drip air yg dimasukkan ke dlm badan saya...dalam keadaan yg tidak selesa kerana tidak dapat menggerakkan badan itu, saya dapat tidur-tidur ayam juga.

Alhamdulillah, azan subuh boleh didengar hingga ke dalam bilik ICU..saya hanya bersolat menghormati waktu..keadaan tidak mengizinkan utk saya berwuduk..namun begitu saya sedar, ingatan saya sedikit terjejas..saya lupa doa qunut..itu sebahagian dari kesan stroke sebenarnya..

beginilah bilik ICU




menjelang pagi, doktor datang dan menyampaikan berita bahwa otak saya tak perlu dibedah..Alhamdulillah..scar tersebut sgt dalam dan merbahaya utk dilakukan pembedahan. Dan yg menggembirakan saya, percakapan saya juga semakin baik..bermakna saya tak perlukan terapi percakapan...

Bagaimanapun doktor sebut, saya perlu 6 bulan utk pulih seperti biasa..hermm 6 bulan..fahamlah saya, kesan stroke saya bukan mild kerana ia menjejaskan banyak kemampuan saya untuk melakukan seperti org normal.

Hari-hari yg seterusnya saya habiskan di bilik ICU...hari keempat baru saya dimasukkan ke wad biasa..ramai rakan dan taulan yang datang ziarah, saya sangat hargai keprihatinan mereka..terimakasih...saya dimasukkan ke wad bilik seorang.




Minggu pertama saya habiskan di atas katil sahaja..tak mampu bergerak walaupun untuk ke tandas...bayangkan perasaan saya waktu itu..tetapi Alhamdulillah, saya positifkan hati dan akal saya.ia banyak membantu saya menjadi lebih bertenaga dan tenang..

Simptom org terkena stroke ialah rasa lemah, tak berdaya dan cepat letih..bila pelawat dtg, saya cuba utk bercakap, ia satu terapi utk saya pulih dan dpt bercakap seperti biasa..

Makanan?...hermm..kena pantang...hari-hari diberi bubur nasi...kurang garam, org pahang sebut "tawar habe"...




bersambung.

(saya tulis pengalaman ini kerana saya ingin kongsikan perasaan hati pesakit stroke agar lebih difahami dan menjadi panduan utk sesiapa yg senasib dgn saya..insyaAllah saya akan bukukan)

PENGALAMAN SAYA SEORANG PESAKIT STROKE (1)

Assalamualaikum,

Sudah lama saya tidak menulis di blog ini, sejak saya masuk bekerja semula setelah habis pengajian PHD saya...sementelahan lagi kemudiannya saya telah ditawarkan untuk memegang jawatan pengurusan kanan di tempat saya bertugas...jadi saya pegang dua tugas dlm satu masa...bertambahlah sibuknya...

Kenapa saya kini kembali berkarya?...seperti tajuk posting saya di atas, ye saya kini ada byk masa di rumah kerana saya bercuti sakit...kerana stroke..

Alkisahnya, saya telah diserang stroke pada 1/11/2012 jam 11.30 malam...Serangan stroke ini menyebabkan bahagian kanan badan saya dari muka hingga ke kaki menjadi tidak normal, muka saya sedikit herot ke kanan, percakapan saya kurang jelas, kaki dan tangan saya terus tidak boleh bergerak.

Saya terkejut dengan serangan stroke itu, tanpa ada apa-apa sign yg jelas..Saya terus dikejarkan ke hospital berdekatan..mujur ada saya ambil insurans jadi saya tidak ada masalah utk menerima rawatan di hospital swasta berdekatan..agak selesa sedikit dari hospital kerajaan yg berdekatan ..tahu-tahu sajalah..

Sampai di hospital, saya terus di masukkan ke wad kecemasan...setelah diperiksa, pihak hospital membawa saya utk dibuat ct scan...apa yg saya rasa ketika itu?..saya tidak tahu nak fikir apa..1001 persoalan bermain di fikiran..seperti tdk percaya bahwa usia seperti saya boleh terkena stroke...oh Tuhan, saya terbayang bagaimana rupa org stroke..dah tidak normal spt org biasa..dah tidak boleh bercakap dgn jelas...saya cuba tenangkan hati...




Kemudian saya dibawa ke UNIT ICU...sekali lagi saya terkejut...kritikal sangatkah aku?...saya belum faham sepenuhnya situasi yg berlaku...

Doktor pakar neuro datang berjumpa saya..Dia mengesahkan saya diserang stroke...kerana tekanan darah tinggi...bahagian otak saya ada scar..kerana kapilari darah di otak saya mengembang dan putus...jadi kerosakan itu menyebabkan saya menghadapi masalah utk menggunakan bahagian kanan badan saya...

sila lihat penerangan mengenai stroke di sini;

APA ITU STROKE..

Saya cuba bercakap dengan doktor waktu itu..percakapan saya sudah pincang...tidak jelas...takutnya saya bila doktor kata..... mungkin saya nanti kena terapi percakapan jika dlm masa 24 jam ini, saya masih tk boleh bercakap dgn normal...dan kemungkinan juga, otak saya perlu dilakukan pembedahan jika diperlukan rawatan itu.

bersambung..

20 Jan 2013

Jangan Ingat Semua Orang Bodoh

Kamu sibuk dengan perjuangan
Kamu kutuk si polan itu dan si polan ini
Konon hendak menegakkan keadilan
Kawan!
Allah Taala memerhati, Rasul juga melihat
Orang mukmin sezaman menilai
Engkau boleh melaungkan: Tegakkan keadilan!
Engkau boleh bertempik: Mari tumpaskan penzaliman!
Engkau boleh berslogan: Mari perjuangkan reformasi!
Engkau boleh berkata: Demokrasi sudah mati!
Engkau berjuang boleh bercakap apa sahaja
Untuk menarik perhatian

Tapi ingat, tidak semua orang bodoh
Perlu diingat masih ada lagi orang yang Allah bantu
Yang boleh berfikir dan menilai
Yang mereka diberi petunjuk
Mereka tidak mudah dipesona oleh kata-kata muluk
Mereka tidak mudah dikeliru dengan kata-kata semangat
Mereka tidak terpengaruh dengan pidato membelah bumi
Mereka tidak mudah terikut dengan kata-kata main bahasa
Mereka faham, mereka ada pendirian

Mereka tidak ramai,
memang pejuang-pejuang kebenaran tidak ramai
Tapi perlu ingat
Apabila Allah Taala taqdirkan hendak diberi kemenangan
Kepada merekalah
Begitulah yang berlaku sepanjang sejarah
Perlulah ambil ingatan
Berjuang Dengan Mengata-ngata


Berjuang dengan mengata-ngata

Luahkan perasaan hati apa sahaja yang terasa

Mereka tidak adil!

Penzaliman berleluasa, hak asasi kita sudah tiada!

Maksiat, kemungkaran berlaku merata-rata!

Nipotism, kronism, rasuah amalan pihak berkuasa!

Diskriminasi, politik wang mesti dibasmi!

Kita menuntut keadilan

Kita mahu kebebasan

Demokrasi sudah mati

Reformasi, reformasi, reformasi!

Begitulah laungan yang selalu didengar terutama di waktu demonstrasi

Apakah cara ini perjuangan yang hakiki?

Bolehkah cara ini menyelesaikan segala masalah?

Rasulullah SAW dahulu menanamkan iman atau aqidah lebih dahulu

Hingga setiap orang cinta atau takut dengan Maha Pencipta

Cinta Syurga, takutkan Neraka

Setiap orang mendisiplinkan diri dengan syariat

Nampak syiarnya di mana-mana

Dihiasi diri dengan akhlak mulia

Kelihatan indah laksana bunga di taman bunga

Kasih sayang begitu nyata, bertolong bantu begitu ketara

Sepatutnya para pejuang mengusahakan ini semua

Pejuang yang berjaya boleh mendidik manusia sekalipun tiada kuasa

Apatah lagi jika ada kuasa

Allah Taala cinta agungnya, Rasul pemimpinnya

Akhirat menjadi matlamat hidupnya

Syahid menjadi cita-citanya

Mana? Mana? Pemimpin yang boleh buat ini semua?

Mana? Mana? Pemimpin peribadi dan pengikutnya menjadi role-model?

Kalau ada pasti Allah Taala bantu

Walaupun kena uji selalu, akhirnya kepada mereka akan diberi kuasa

Mana mereka itu? Siapa mereka itu?

Manusia sedang menunggu

Kerana manusia sudah jemu dengan pejuang-pejuang yang ada

JANGAN TAKUT DENGAN MASALAH

Masalah dan ujian mendorong kita kembali kepada Tuhan.Ia menyedarkan dan menginsafkan kita. Ia dapat membantu kita kembali kepada rasa berTuhan, mengadu, bergantung harap, merintih dan meminta tolong kepada Tuhan. Ujian dan masalah boleh menyuburkan sifat-sifat hamba kita. Masalah dan ujian meningkatkan iman. Malahan ia adalah syarat untuk mendapatkan iman. Oleh itu, kalau kita benci atau tidak suka diuji dan kita tidak senang dengan masalah,takut-takut kita tidak termasuk golongan orang yang Tuhan akan campakkan iman ke dalam hati-hati mereka. Ini kerana Allah SWT ada berfirman:
Maksudnya: "Apakah manusia itu menyangka bahawa mereka dibiarkan (sahaja) mengatakan `Kami telah beriman,` sedang mereka tidak diuji lagi. Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang yang benar dan dia mengetahui orang yang dusta." (Al-Ankabut: 2-3)