29 Ogo 2009

KEMERDEKAAN SEJATI DAN HAKIKI

Kemerdekaan yang sejati dan hakiki ialah kemerdekaan yang ditunjukkan oleh Allah S.W.T serta yang dipimpin oleh para Rasul A.S. Dan pemimpin yang paling sempurna sekali ialah Nabi Muhammad S.A.W, bapa kemerdekaan yang sejati dan yang universal. Kemerdekaan yang dibawa oleh Rasulullah S.A.W itulah kemerdekaan fikiran dan kemerdekaan jiwa yang tidak dipengaruhi oleh syaitan dan hawa nafsu. Dan itu jugalah bentuk kemerdekaan yang tidak terpaut dan terpesona dengan alam benda. Dan pada Rasulullah S.A.W hatinya tidak rosak oleh maksiat yang dilakukan oleh masyarakatnya. Fikiran dan jiwa beliau hanya terpaut kepada Allah yang Maha Pencipta. Kemerdekaan yang ada pada Rasulullah dan yang diperjuangkan oleh Rasulullah itulah suatu kemerdekaan contoh dan yang sepatutnya menjadi ikutan kita.

Dengan lain-lain perkataan, manusia yang dapat melepaskan zahir batinnya daripada diperhambakan oleh hawa nafsu dan syaitan dan yang dapat melepaskan dirinya daripada diperbudakkan oleh kecantikan yang palsu serta tidak dapat dipersonakan oleh nikmat dunia yang menipu; manusia seperti inilah yang dapat merasakan kemerdekaan yang sejati. Jiwanya tidak tergugat oleh kejadian-kejadian dan perkara - perkara yang menakutkan dan menggerunkan serta hati yang tidak rosak oleh maksiat.

Manusia sedemikian mempunyai fikiran yang apabila ia memikirkan sesuatu, akan terasa olehnya kewujudan Allah S.W.T. Ia benar-benar akan merasakan kekuasaan Allah S.W.T, kesempurnaan dan kegagahan-Nya. Hati yang dapat mengingati Allah setiap masa akan mencintai Allah ketika. Dan hati sedemikianlah yang merasa aman dengan pemeliharaan Allah, merasa harap dengan Pemurahnya Allah, merasa kuat dalam naungan-Nya, merasa hina dalam Kebesaran-Nya.

Inilah kemerdekaan yang telah diperolehi oleh para anbiya', para sahabat, para auliya' serta para solihin. Marilah kita perhatikan mereka yang telah mendapat jiwa dan fikiran yang merdeka ini.

Rasulullah ketika ditanya tentang dunia, telah bersabda;

Maksudnya:

"Halalnya (dunia) dihisab dan haramnya (dunia) diazab. " - riwayat Ibnu Abid-Dunya dan Al-Baihaqi

Sabda Rasulullah ini menggambarkan kepada kita hal jiwanya yang merdeka walaupun beliau yang mengatur alam benda dan walaupun di tangan beliau ada benda. Bukankah Rasulullah pernah hidup kaya raya dari harta yang diberi oleh isterinya Sayidatina Khadijah yang dicintai? Namun kerana hatinya tidak terpaut dengan kemewahan itu, beliau tidur beralaskan tikar anyaman dari daun kurma hingga kelihatan berbekas pada belakangnya. Sampai begitu sekaii Rasulullah menunjukkan kepada kita bagaimana beliau tidak terpaut dengan kemewahan hidup. Para sahabat apabila melihatkan hal keadaan Rasulullah demikian, mereka menitiskan airmata tanda keharuan melihatkan hal keadaan Rasulullah demikian, mereka menitiskan ainnata tanda keharuan.

Dalam riwayat lain, kita juga digambarkan betapa kalau Rasulullah mendapati makanan siang harinya berlebihan, beliau tidak pernah menyimpannya hingga ke malam hari dan kalau makanan di malam harinya berlebihan, beliau tidak menyimpannya sampai ke pagi hari. Yang berlebihan itu pasti diberikannya kepada orang lain yang memerlukannya. Demikianlah kita digambarkan kemerdekaan jiwa dan fikiran Rasulullah S.A.W di dalam hidupnya.

Sayidina Umar Al Khattab, apabila merasakan hubungannya dengan Allah telah mulai tercacat kerana beliau tertinggal sembahyang berjemaah asar akibat dari terlalu asyik bekerja di kebunnya, lantas beliau mewakafkan kebunnya itu. Ertinya beliau memerdekakan diri dan fikirannya serta jiwanya daripada hartanya itu. Ini disebabkan beliau merasakan bahawa kebun itu telah mengganggu kemerdekaan jiwanya.

Kemudian kita digambarkan bagaimana dalam pemerintahan beliau sebagai khalifah Islam kedua; Rom dan Parsi telah jatuh terjelepuk di bawah kekuasannya. Namun dalan kekayaan dan kemewahan yang begitu banyak, pakaian beliau masih bertampal dua belas dan tempat tinggalnya hanya berupa sebuah gerobok buruk. Nyata bahawa jiwanya adalah bebas dan merdeka daripada kenikmatan dunia.

Kita lihat pula bagaimana Sayidina Bilal bin Rabbah di awal-awal peng-lslamannya, beliau dibelasah oleh tuannya Umaiyyah bin Khalaf Beliau diikat kedua kaki dan tangannya di tengah-tengah padang pasir serta dihempap di dadanya menutupi tubuh badannya. Namun, walau bagimana deritanya jasmani beliau menanggung penderitaan dan penyeksaan, namun jiwanya tetap tidak terjejas. Kalimah Ahad... Ahad Ahad... yang bererti Allah Maha Esa sentiasa bermain djbibir nya. Begitu sekali beliau mempertahankan kemerdekaan jiwa dan fikirannya daripada penindasan dan kezaliman.

Sayidina Abu Bakar pula adalah khalifah Islam yang pertama. Kekayaan berada di dalam tangannya. Namun kerana jiwanya yang merdeka daripada kebendaan, tatkala beliau wafat, tidak ada suatu harta pun yang ditinggalkannya.

Imam Shafie Rahimahullahuta'ala sewaktu pulang dari menuntut ilmu dengan Imam Malik untuk bertemu dengan ibunya membawa bersamanya 4,000 dinar hasil dari pemberian gurunya itu. Tetapi hatinya tetap merdeka dan tidak terpaut dengan hartanya itu ...kerana... belum pun sempat beliau naik ke rumah, wang yang 4,000 dinar itu habis dibahagi-bahagikannya kepada fakir miskin. Yang tinggal hanya 2 dinar untuk ibunya.

Khalifah Umar Abdul Aziz pula adalah salah seorang daripada khalifah Bani Umaiyyah yang kaya raya. Namun, walaupun kekayaan ada di dalam tangannya, hatinya tetap merdeka daripada tipuan harta itu. Jangankan beliau hendak merebut harta yang dihadiahkan oleh Raja Bani Umaiyyah malah habis harta itu dimasukkannya ke dalam Baitul Mal. Hatinya merasa senang dan bebas dengan tangan kosong dari harta dunia.

Sayidina Khalid Al Walid di zaman kemuncak keagungannya dan kebesarannya adalah sebagai ketua turus angkatan bersenjata tentera Islam. Tentera Islam yang dibawah pimpinannya itulah yang telah dapat menghancurkan musuh-musuh Islam seperti Rom dan Parsi. Kemenangan demi kemenangan telah dicapainya. Namanya sebagai 'Panglima' semakin harum dan beliau sentiasa disanjung dan dipuji tetapi dengan tiba-tiba beiiau telah dilucutkan jawatannya oleh Sayidina Umar Al Khattab. Namun hatinya sedikitpun tidak terjejas. Keikhlasan serta keberaniannya di dalam berperang tetap seperti biasa. Dan sikapnya yang demikian ini pernah ditanya orang.

"Nampaknya engkau berjuang seperti biasa juga!" Beliau menjawab, "Aku berjuang bukan kerana Umar!"

Peristiwa ini menggambarkan kepada kita tentang merdekanya jiwa Sayidina Khalid Al Walid daripada pangkat dan nama. Walaupun beliau telah dilucutkan dari jawatan dan pangkatnya, namun jiwanya tetap terikat kepada Allah S.W.T dan hatinya tidak pemah menderita dan menyimpan perasaan dendam dan sebagainya. Begitu sekali sikap orang yang jiwa dan fikirannya sudah merdeka.

Akhir kata " SELAMAT HARI MERDEKA"

======================================================

TAZKIRAH (POINTS to PONDER)

Banyak orang yang boleh memerdekakan bangsa dan tanah airnya daripada dijajah dan dikuasai oleh satu bangsa yang lain atau satu kuasa yang lain, tetapi gagal untuk memerdekakan hati dan fikirannya daripada dikuasai oleh syaitan dan hawa nafsu. Sedangkan orang yang paling gagah itu ialah orang yang dapat menundukkan musuh batinnya bukan orang yang dapat melawan musuh lahirnya.

Rasulullah S.A.W telah bersabda:

"Bukanlah orang gagah itu yang dapat mengalahkan musuhnya tetapi orang yang gagah itv ialah orang yang dapat melawan hawa nafsunya. "

17 Ogo 2009

ISLAM ITU BUKAN IDEOLOGI : JANGAN PUTARBELITKAN

ISLAM bukan ideologi. Semua orang tahu itu. Islam adalah wahyu. Sedangkan ideologi itu dari fikiran manusia. Tentunya wahyu yang datang dari ALLAH itu jauh berbeda dengan akal pikiran yang ALLAH ciptakan untuk manusia. Bezanya barangkali seperti langit dan bumi bahkan lebih dari itu. Maka memperjuangkan Islam tidak mungkin sama dengan kaedah memperjuangkan ideologi. Sekiranya sama, apa istimewanya agama ALLAH itu dibandingkan dengan ideologi buatan manusia?

Namun satu hakikat yang tidak boleh dinafikan lagi sedang terjadi kini ialah pejuang-pejuang Islam memperjuangkan tegaknya undang-undang ALLAH sama seperti pejuang-pejuang ideologi memperjuangkan hukum-hukum dalam ideologi mereka.. Yakni dalam mengajak masyarakat melaksanakan hukum-hukum tersebut, tujuannya bukan untuk taat
dan patuh kepada ALLAH SWT, tetapi karena kepentingan lain-lainya. Misalnya kerana ingin menyelesaikan masalah atau kerana fanatik keagamaan atau kerana undang-undangnya bagus atau tidak tahan dengan keadaan masyarakat yang rosak.

Kalau dalam negara ideologi, rakyat takut berbuat salah kerana takut ditangkap polis, maka begitu jugalah rakyat dalam negara Islam yang para pejuangnya mendidik rakyat untuk takut pada hukuman dan tidak atas dasar patuh kepada ALLAH (sam’an wataatan) di mana kalau mereka merasa selamat dari hukuman dan penahanan, mereka akan melakukan kejahatan itu.

Kita tidak bermaksud bahwa hukuman dan undang-undang tidak perlu, tetapi ia adalah
jalan terakhir bagi menyelesaikan kejahatan dari orang yang sudah tidak boleh dididik lagi. Hukuman bukan dasar atau asas pendidikan. Ia pilihan terakhir. Asas pendidikan Islam ialah ketaatan pada ALLAH. Sekalipun pejuang-pejuang Islam itu tentunya sedar bahwa Islam jauh bezanya dengan ideologi, baik itu dari segi kesempurnaan undang-undang, tujuan pelaksanaanya, teknik perjuangannya atau hasil yang diperolehinya, namun sewaktu
mereka memperjuangkannya, mereka melakukan sama seperti apa yang dilakukan oleh pejuang-pejuang ideologi. Khususnya dari segi maksud mengajak orang melaksanakan Islam itu, bukan atas dasar pengabdian kepada ALLAH, tapi kerana hukum-hukum itu kalau dilaksanakan boleh menyelesaikan masalah mereka. Yakni bukan mengajak orang kepada ALLAH tapi kepada undang-undang ALLAH tanpa perlu berhubung dengan ALLAH. Lalu hasilnya sama juga yakni hukum dapat didaulatkan secara tertulis di mahkamah-mahkamah dalam negara tapi hukum tidak ditaati sepenuhnya oleh masyarakat.Hasilnya masyarakat tidak berubah.

Hukum yang didaulatkan itu seolah-olah tidak memberi kesan apa-apa pada manusia-manusianya baik itu dari segi pergaulan, akhlak, ibadah, disiplin hidup, ukhuwah dan lain-lainya. Masalah-masalah yang timbul dalam masyarakat pun tidak berbeza krisis, kecurian, tipu, kemiskinan, zina, rogol dan lain-lainya. Sebabnya, masyarakat tidak mampu untuk meninggalkan kejahatan-kejahatan itu. Walaupun mereka tahu undang-undang tidak membenarkan hal ini terjadi, tapi ketaatan kepada undang-undang dan ketakutan pada hukumannya tidak kuat mendorong mereka meninggalkan kejahatan-kejahatan semua itu. Tidak sekuat dorongan taat dan patuh kepada ALLAH (sam'an wa taatan)

Hasilnya, hampir-hampir tidak ada bezanya ciri-ciri masyarakat dalam negara Islam itu dengan ciri-ciri masyarakat dalam negara sekular. Sehingga kita tidak nampak keistimewaan negara Islam dibandingkan dengan negara bukan Islam. Begitulah akibatnya bila kita ambil teknik yang sama dalam memperjuangkan dua undang-undang yang berbeza. Tamsilannya ialah seperti kita memilih jalan yang sama untuk sampai ke dua tempat yang berbeda. Hasilnya, kita sampai ke tempat yang sama juga. Untuk sampai ke tempat yang berbeza, sepatutnya jalannya juga mesti berbeza. Bila kita katakan Islam mampu menyelesaikan masalah manusia, tentunya kita mempunyai cara tersendiri supaya undang-undang itu benar-benar menyelesaikannya. Rahasianya ialah undang-undangitu ditegakkan atas dasar taat dan patuh pada ALLAH (sam'an wa taatun) dan bukan kerana yang lain.

Bukti jelas tentang apa yang dikatakan di atas boleh dilihat pada Arab Saudi dan Pakistan. Akibat memperjuangkan Islam dengan maksud yang sama seperti orang memperjuangkan ideologi, yakni untuk mencari jalan keluar kepada masalah masyarakat atau untuk menegakkan hukum yang paling baik (bukan kerana ALLAH), maka jadilah Arab Saudi ‘negara Quran dan Hadis’ itu dan Pakistan ‘Islamic Country’, negara yang undang-undangnya bertulis Islam tapi masyarakatnya tidak berbeza dengan masyarakat dalam negara sekular. Bagi yang pernah ke Arab Saudi dan Pakistan tentu sudah sangat kenal hal itu.

Jadi ciri-ciri yang boleh disebutkan tentang orang-orang Saudi dan Pakistan ini adalah berdasarkan apa yang dapat kita lihat dengan mata kepala saya sendiri. Ciri-ciri itu ialah seperti berikut:

1. Orang kaya sangat kaya, yang miskin sangat miskin.
2. Korupsi dan tipu menipu menjadi budaya kehidupan mereka.
3. Maksiat tidak terlihat tapi banyak terjadi secara tertutup. Bahkan rakyatnya terkenal sebagai ahli maksiat di negara-negara lain.
4. Akhlak rakyatnya kasar, bengis dan suka bergaduh.
5. Peratusan umat islam yang sembahyang rendah dibandingkan dengan yang tidak sembahyang
6. Negara mereka kotor (Pakistan).
7. Diketahui secara umum bahwa orang-orang Saudi sombong dan angkuh. Dan lain-lainya.

Kalau memang begitulah masyarakat dalam negara Islam, tentu orang akan bertanya:
“Manalah indahnya undang-undang atau cara hidup Islam itu?”

Apa yang berlaku sekarang, sesetengah orang Islam dan parti Islam kerana dasar mereka mahu mencorakkan masyarakat bukan dengan iman tapi dengan semangat dan ugutan, maka tentunya mereka memerlukan kuasa politik. Oleh sebab itu pejuang ideologi mewajibkan urusan mendapat kuasa memerintah negara sebagai syarat untuk tertegaknya undang-undang ideologi mereka itu. Di mana kiranya tidak dapat negara, mustahillah untuk mereka menegakkan cara hidup ideologi mereka itu. Sampai mati pun, kalau tidak mendapatkan negara, tidak merasalah untuk menjalankan teori yang mereka perjuangkan itu.

Satu kesalahan besar yang dilakukan oleh pejuang-pejuang ideologi ialah, dalam memperjuangkan kebenaran yang dilaung-laungkan, mereka mengabaikan kebenaran yang selainnya. Katakan mereka melaungkan keadilan sebagai tema perjuangan. Maka dalam pergelutan menegakkan keadilan di satu sudut itu, mereka membenarkan penipuan, pembohongan, penindasan, penzaliman, membeli pengaruh, fitnah dan mencela-cela. Ini boleh kita saksikan dalam masyarakat kita, masing-masing cuba menjatuhkan lawan dengan segala macam tipu muslihat dan akhlak liar. Jadi di mana logiknya? mereka ini kononnya kelompok yang cinta kebenaran dan sangat mempertahankannya. Tetapi realitinya mereka sendiri menganjurkan dan melaksanakan kejahatan.

Jadi kemana sebenarnya kelompok mereka ini mahu perjuangkan?..Saya kira mereka hanya mahu memperjuangkan PETI UNDI masing-masing sahaja. Bukan untuk membela agama, bangsa dan negara. Jauh sekali dari hendak mengajak orang untuk mencintai Allah dan RasulNya.

Wallahualam.

14 Ogo 2009

TAZKIRAH : SIFAT IKHLAS

Riyak, ujub dan lain-lain sifat mazmumah itu paling payah dihindari kerana gerakannya terlalu halus. Macam desiran semut, tidak dapat didengar bunyinya. Kita tidak terasa kemahuan-kemahuan nafsu atau dorongan-dorongan kemahuan hati yang jahat kerana halusnya itu. Inilah yang dikatakan syirik khafi. Kalau tidak disuluh dengan pandangan mata hati (basirah), ia tidak akan terasa adanya.

Salafussoleh, bila kenangkan hal-hal begini, mereka selalu menangis. Mereka paling takut terhadap syirik khafi ini. Takut ibadah mereka tidak ada harga di sisi Allah. Takut mereka akan muflis di Akhirat sedangkan untuk dapatkan ikhlas terlalu susah. Ikhlas hanya milik Allah. Ia adalah rahsia-Nya yang Dia sahaja yang tahu. Hatta para malaikat pun tidak tahu. Mereka hanya tahu amal lahir sahaja.

Sebab itu dalam sejarah pernah diceritakan betapa susahnya untuk dapatkan sifat ikhlas ini sebagaimana yang digambarkan oleh Sayidina Muaz.

Rasulullah SAW bersabda: “Puji syukur ke hadrat Allah SWT yang menghendaki agar makhluk-Nya menurut kehendak-Nya. Wahai Muaz!” Jawabku: “Ya Saiyidil Mursalin.”

Sabda Rasulullah SAW: “Sekarang aku akan menceritakan kepadamu, bahawa apabila dihafalkan (diambil perhatian) olehmu akan berguna tetapi kalau dilupakan (tidak dipedulikan) olehmu maka kamu tidak akan mempunyai hujah di hadapan Allah kelak. Hai Muaz, Allah itu menciptakan tujuh malaikat sebelum Dia menciptakan langit dan bumi. Setiap langit ada seorang malaikat yang menjaga pintu langit dan tiap-tiap pintu langit dijaga oleh malaikat penjaga pintu menurut kadarnya pintu dan keagungannya. Malaikat yang memelihara amalan si hamba akan naik ke langit membawa amalan itu ke langit pertama. Penjaga akan berkata kepada malaikat Hafazah: ‘Saya penjaga tukang umpat. Lemparkan balik amalan ini ke muka pemiliknya kerana saya diperintahkan untuk tidak menerima amalan tukang umpat.’

Esoknya naik lagi malaikat Hafazah membawa amalan si hamba. Di langit kedua penjaga pintunya berkata: ‘Lemparkan balik amalan ini ke muka pemiliknya sebab dia beramal kerana mengharapkan keduniaan. Allah memerintahkan supaya ditahan amalan ini jangan sampai lepas ke langit yang lain.’ Kemudian naik lagi malaikat Hafazah ke langit ketiga membawa amalan yang sungguh indah. Penjaga langit berkata: ‘Lemparkan balik amalan ini ke muka pemiliknya kerana dia seorang yang sombong’.”

Rasulullah SAW meneruskan sabdanya: “Berikutnya malaikat Hafazah membawa lagi amalan si hamba ke langit keempat. Lalu penjaga langit itu berkata: ‘Lemparkan balik amalan ini ke muka empunyanya. Dia seorang yang ujub. Allah memerintahkan aku menahan amalan yang ujub.’

Seterusnya amalan si hamba yang lulus di langit kelima dalam keadaan bercahaya-cahaya dengan jihad, haji, umrah dan lain-lain tetapi di pintu langit kelima penjaganya berkata: ‘Ini adalah amalan tukang hasad. Dia sangat benci pada nikmat yang Allah berikan pada hamba-Nya yang lain. Dia tidak redha dengan kehendak Allah. Sebab itu Allah perintahkan amalannya dilemparkan balik ke mukanya. Allah tidak terima amalan pendengki dan hasad.’

Di langit keenam, penjaga pintu akan berkata: ‘Saya penjaga rahmat. Saya diperintahkan untuk melemparkan balik amalan yang indah ini ke muka pemiliknya kerana dia tidak pernah mengasihi orang lain. Kalau orang mendapat musibah dia merasa senang. Sebab itu amalan ini jangan melintasi langit ini.’

Malaikat Hafazah naik lagi membawa amalan si hamba yang lepas hingga langit ketujuh. Rupa cahayanya bagaikan kilat dan suaranya bergemuruh. Di antara amalan itu ialah sembahyang, puasa, sedekah, jihad, warak dan lain-lain lagi. Tetapi penjaga pintu langit berkata: ‘Saya ini penjaga sum’ah (ingin masyhur). Sesungguhnya si pengamal ini ingin masyhur dalam kumpulan-kumpulan dan selalu ingin tinggi di saat berkumpul dengan kawan-kawan yang sebaya dan ingin mendapat pengaruh dari para pemimpin. Allah memerintahkan padaku agar amalan ini jangan melintasiku. Tiap-tiap amalan yang tidak bersih kerana Allah maka itulah riyak. Allah tidak akan menerima dan mengkabulkan orang-orang yang riyak.’

Kemudian malaikat Hafazah itu naik lagi dengan membawa amal hamba yakni sembahyang, puasa, zakat, haji, umrah, akhlak yang baik dan pendiam, zikir pada Allah, diiringi malaikat ke langit ketujuh hingga sampai melintasi hijab-hijab dan sampailah ke hadrat Allah SWT. Semua malaikat berdiri di hadapan Allah dan semua menyaksikan amalan itu sebagai amalan soleh yang betul-betul ikhlas untuk Allah.

Tetapi firman Tuhan: ‘Hafazah sekalian, pencatat amal hamba-Ku, Aku adalah pengintip hatinya dan Aku lebih mengetahui apa yang dimaksudkan oleh hamba-Ku ini dengan amalannya. Dia tidak ikhlas pada-Ku dengan amalannya. Dia menipu orang lain, menipu kamu (malaikat Hafazah) tetapi tidak boleh menipu Aku. Aku adalah Maha Mengetahui. Aku melihat segala isi hati dan tidak akan terlindung bagi-Ku apa saja yang terlindung. Pengetahuan-Ku atas apa yang telah terjadi adalah sama dengan pengetahuan-Ku atas apa yang bakal terjadi. Pengetahuan-Ku atas orang yang terdahulu adalah sama dengan pengetahuan-Ku atas orang-orang yang datang kemudian. Kalau begitu bagaimana hamba-Ku ini menipu Aku dengan amalannya? Laknat-Ku tetap padanya.’ Dan ketujuh-tujuh malaikat beserta 3000 malaikat yang mengiringinya pun berkata: ‘Ya Tuhan, dengan demikian tetaplah laknat-Mu dan laknat kami sekalian bagi mereka.’ Dan semua yang di langit turut berkata: ‘Tetaplah laknat Allah kepadanya dan laknat orang yang melaknat’.”

Sayidina Muaz kemudian menangis teresak-esak dan berkata: “Ya Rasulullah, bagaimana aku boleh selamat dari apa yang diceritakan ini?” Sabda Rasulullah SAW: “Hai Muaz, ikutilah Nabimu dalam soal keyakinan.”

Muaz bertanya kembali: “Tuan ini Rasulullah sedangkan saya ini hanya Muaz bin Jabal. Bagaimana saya boleh selamat dan boleh lepas dari bahaya tersebut?”

Sabda Rasulullah SAW: “Ya begitulah, kalau dalam amalanmu ada kelalaian maka tahanlah lidahmu jangan sampai memburukkan orang lain. Ingatlah dirimu sendiri pun penuh dengan aib, maka janganlah mengangkat diri dan menekan orang lain.Jangan riyak dengan amal supaya amal itu diketahui orang. Jangan termasuk orang yang mementingkan dunia dengan melupakan Akhirat. Kamu jangan berbisik berdua ketika di sebelahmu ada orang lain yang tidak diajak berbisik. Jangan takabur pada orang lain nanti luput amalanmu dunia dan Akhirat dan jangan berkata kasar dalam suatu majlis dengan maksud supaya orang takut padamu. Jangan mengungkit-ungkit apabila membuat kebaikan. Jangan merobekkan peribadi orang lain dengan mulutmu, kelak engkau akan dirobek-robek oleh anjing-anjing jahanam. Sebagaimana firman Allah yang bermaksud: ‘Di Neraka itu ada anjing-anjing perobek badan manusia’.”

Muaz berkata: “Ya Rasulullah, siapa yang tahan menanggung penderitaan semacam itu?” Jawab Rasulullah SAW: “Muaz, yang kami ceritakan itu akan mudah bagi mereka yang dimudahkan Allah SWT. Cukuplah untuk menghindar semua itu, kamu menyayangi orang lain sebagaimana kamu mengasihi dirimu sendiri dan benci apa yang berlaku kepada orang lain apa-apa yang dibenci oleh dirimu sendiri. Kalau begitu kamu akan selamat dan dirimu pasti akan terhindar."

3 Ogo 2009

SEBUAH EPILOG UNTUK YASMIN AHMAD

YASMIN AHMAD
ZULKIFLEE AHAMD


Artikel CEREKA santai ini disumbangkan oleh seorang penulis bernama SERI yang ditulis pada 22 Oktober 2008.


Semalam sewaktu di dalam perjalanan ke tempat kerja, Seri ditemani dengan radio keretanya yang setia mendendangkan pelbagai halwa telinga sewaktu dia memandu. Terkadang-kadang Seri tidak mampu menahan dirinya dari berlenggang lenggok mengikut rentak lagu yang berkumandang dari corong radio keretanya.

Terdengar di telinganya suara DJ radio tersebut menyatakan "Sekarang kita dengar pula sebuah lagu nyanyian Zulkiflee Ahmad seorang naib juara bintang RTM tahun 1975 dengan lagunya, Tak Kuasa Kuhindari".

"Sebuah lagu asal yang dinyanyikan oleh Emilia Contessa", DJ Radio itu menyambung katanya.

Seri tertarik dengan lagu tersebut kerana rentaknya yang mengembirakan, bahasanya yang simple tetapi apa yang menarik perhatiannya ialah suara penyanyi tersebut kerana ia mirip seorang perempuan, padahal beliau seorang lelaki yang bernama Zulkiflee Ahmad.

>Seri tersentak kerana teringat sesuatu.

Zulkiflee Ahmad?, Seri mengulang kembali nama itu.

Seri teringat dia pernah terbaca di dalam sebuah ruangan laman sembang internet bahawa Yasmin Ahmad pengarah filem yang terkenal dengan kontroversi itu merupakan seorang lelaki yang bernama Zulkiflee Ahmad yang merupakan seorang pemenang bintang RTM tahun 70an.


Yasmin Ahmad ini sekarang merupakan pengarah filem yang filem-filemnya pernah mendapat anugerah antarabangsa, salah satu filemnya yang pernah dilihat oleh Seri adalah Mukhsin. Sebuah filem yang menarik yang mengisahkan mengenai sebuah percintaan monyet yang syahdu. Yasmin sebelum menjadi pengarah filem adalah seorang pengarah filem iklan yang selalu diambil oleh Petronas untuk membuat iklan-iklan mereka di kaca TV.

Memang menarik iklan-iklan Petronas tersebut, akupun suka dan tertunggu-tunggu untuk menyaksikan iklan-iklan mereka khususnya apabila tibanya hari perayaan, cukup mengusik kalbu, komen Seri.


Bagaimanapun filem-filem Yasmin selalu dipertikaikan oleh pelbagai pihak. Contohnya di dalam filem Gubra beliau, ada scene di mana seorang bilal memegang anjing sejurus sebelum pergi ke masjid untuk melaungkan azan. Begitu juga dalam filem-filem yang lain seperti Sepet, Muallaf dan sebagainya, banyak scene yang menimbulkan kontroversi dan taboo dan mencabar realiti masyarakat. Seri merasakan Yasmin Ahmad seorang yang berfikiran liberal dan cuba membawa fahamannya itu ke tengah masyarakat Malaysia ini.


Seni bukan sekadar untuk seni sahaja, untuk melihat dari perspektif seni sahaja tidak mungkin, Seri mengulas pandangannya.

Jika aku diberi kebenaran untuk komen karya-karya Yasmin dari segi seni dan kehalusan garapannya, aku meletakkan Yasmin sebagai seorang yang berbakat besar, tetapi sebagai seorang Islam, aku tidak menyokong Yasmin kerana filemnya menimbulkan kecelaruan kepada konsep dan syariat islam, Seri berhujah sendirian.


Di dalam laman sembang internet itu ada diletakkan gambar Zulkiflee Ahmad tersebut yang wajahnya mirip seorang lelaki yang jambu dan lembut. Kemudian di laman sembang tersebut itu disisipkan juga gambar Yasmin Ahmad.


Memang saling tak tumpah wajah mereka berdua bila dibuat perbandingan sampaikan tahi lalat dan gigi mereka berduapun sama sahaja," getus hati Seri.


Seri tidak berani membuat andaian apa-apa apakah benar atau tidak maklumat yang didapati dari laman sembang tersebut. Setahu Seri tidak pernah Yasmin Ahmad memberi komen apa-apa tentang isu bahawa dia pernah melakukan pertukaran jantina daripada lelaki kepada perempuan. Tetapi ada sumber yang menyatakan bahawa memang penyanyi Zulkiflee Ahmad itu menghilangkan dirinya dari pentas hiburan pada tahun 80an kerana melakukan pertukaran jantina kerana beliau adalah khunsa.

Di dalam Islam juga dibenarkan mereka yang benar-benar khunsa tulen untuk memilih jantina yang lebih cenderung dihatinya.

Jika begitu, tidak ada salahnya Yasmin Ahmad menukarkan jantinanya dari lelaki kepada wanita, Seri mengangguk-anggukkan kepalanya.

Apapun, memang sedaplah lagu ni, kata Seri. Dia terus dibuai kemerduan suara Zulkiflee Ahmad dan melodi yang dinyanyikannya. Kelihatan Seri melenggok-lenggokkan kepala dan bahnunya menyanyi bersama lagu tersebut.

Sudah kulupa semua yang telah lalu
Sudah kulupa semua tentang dirimu
Memang hati sakit kerna tingkahmu

Aku tak dendam padamu

Aku tidak tahu
mengapakah dirimu
selalu membuat bergetarnya jiwaku
Mungkin itu alasan nuraniku

Aku tak dendam padamu

Kini kau datang
merayu-rayu lagi
kenangan lalu oo timbul kembali

Aku tak kuasa untuk menghindari
Akan hadirmu di sisi